Andi’s Blues Orchester – I’m An Oldfashioned Papa

Andreas Unter, die onder de artiestennaam Andi werkt heeft in 2010 de basis gelegd van zijn huidige formatie Andi’s Blues Orchester. De band is ontstaan tijdens sessions in een lokale bluesclub in Hugelfing in Duitsland. Wat ooit bedoeld was als een eenmalig project is uitgegroeid naar een vaste formatie. Tegenwoordig heeft zanger, gitarist en harmonicaspeler Andreas Unter bassist Claus ‘Mikey” Honke, violist, gitarist en mandoline speler Simon Dahl en drummer Kevin Goodin aan zijn zijde. In het verleden was de band te boeken als solist, duo tot aan full band, afhankelijk van het budget, maar nu lijkt de band als kwartet zijn vaste vorm te hebben gevonden.

Het repertoire van de band bestaat uit Delta blues, swing, jazz, boogie, spiritual en ragtime muziek, die de oude meesters als Blind Willie Mc Tell, Robert Johnson, Skip James en de Memphis Jug Band veelvuldig in de jaren twintig tot en met de veertiger jaren vertolkten. Dat er nog steeds belangstelling voor deze stijl is blijkt wel uit de goed gevulde agenda van Het Blues Orchester. In hun relatief korte bestaan stonden zij al ruim 250 maal op het podium. In 2013 neemt de band, samen met percussionist washboardspeler Andreas Cipa hun eerste cd Allegro Boogiesono op. Drie jaar later wordt dit album opvolgt door Just Blown In Your Town. De cd wordt zeer goed door de pers ontvangen en de band weet zich hierdoor permanent in het circuit te vestigen.

Andi’s Blues Orchester lijkt zich met de uitgave I’m An Old Fashioned Papa (Stormy Monday Records MO81466) zich nog dieper in de stijl van de twintiger jaren te hebben gegraven. Covers als Keep Your Hand Off Her (Big Bill Broonzy), Weedsmokers Dream (Joe McCoy), Lets Get Drunk Again (Bo Carter) en He Calls That Religion (Mississippi Sheiks) worden afgewisseld met traditionals als Crow Jane, He’s In The Jailhouse Now, Some of These Day’s, Catfish Blues en Jezus On The Mainline en tevens brengt de band een aantal originals als Lets Put Some Wood In The Stove, Strawhouse Blues en Windmill Blues, die allemaal in een heerlijke authentieke ragtime en country blues sfeer uit de twintiger jaren worden gebracht. Temptation Rag, origineel van Henry Lodge kent zelfs Balkan invloeden, een sfeer die extra versterkt wordt door het vioolspel van Simon Dahl om vervolgens met Zuid Amerikaanse ritmes Leon Redbone’s Walking Stick volledig naar eigen hand te zetten.

Hier zijn een aantal gepassioneerde bluesmuzikanten, die zich flink verdiept hebben in de stijl aan het werk. Ook dit keer is er met fraai tekenwerk weer veel zorg besteed aan de verpakking van de cd. Voor liefhebbers van pre-war blues is dit een fijne aanvulling op hun collectie.

01.Let’s Put Some Wood In The Stove
02. Keep Your Hand Off Her
03. Weedsmokers Dream