B. B. & The Blues Shacks – Reservation Blues

B. B. and the Blues Shacks, uit Hildesheim, Duitsland, is niet zomaar een bandje, nee deze gasten lopen al vanaf het moment van oprichting in 1989 mee in het, in eerste instantie Duitse bluescircuit, maar hun werkgebied is sindsdien enorm uitgebouwd. Heel Europa, de Verenigde Staten, Dubai, Australië en Zuid Afrika zijn in deze zeer succesvolle periode aangedaan. Tegenwoordig bestaat de bezetting uit frontman zanger en harmonicaspeler Michael Arlt, zijn gitaar spelende broer Andreas Arlt, Andre Werkmeister (drums), Fabian Fritz (toetsen) en Henning Hauerken, die verantwoordelijk is voor de lage tonen en zelfs de productie van hun nieuwste uitgave.

In al die jaren is de stek achter het slagwerk het meest vacant geweest en is er slechts één maal sprake geweest van de wisseling van de wacht aangaande de bassist en toetsenist, een uiterst hecht clubje mag je wel stellen en daarin zit hem waarschijnlijk ook de kracht van deze band. Eigenlijk mag het optreden als vervanging van Sherman Robertson op 20 mei 1994 tijdens de Breminale-Festival in Bremen als hun grote doorbraak worden gezien. Stumble Record label baas Thomas Ritter is dermate gecharmeerd van de band dat hij hen onder zijn hoede neemt en het zelfde jaar verschijnt nog het debuut album Feelin’ Fine Today op zijn label. Een jaar later volgt voor hetzelfde label Jive Talk, Slow Walk. De band die sterk beïnvloed is door het werk van de Fabulous Thunderbirds, Little Walter, T-Bone Walker, Slim Harpo, Walter Horton en zelfs Tiny Grimes, wordt in 1996 uitgenodigd voor het Notodden Bluesfestival in Noorwegen, waarmee de band zich meteen internationaal op de kaart weet te zetten. In 1997 reist de band af naar California om daar onder begeleiding van Richard Duran hun studioalbum Reality Show op te nemen. Een jaar later speelt de band met special guest Tad Robinson op het Lucerne Blues Festival, Zwitserland. De opnames die van dit optreden worden gemaakt verschijnen onder de titel Live at the Lucerne Blues Festival.

Vijf jaar na het verschijnen van hun eerste album voor Stumble Records besluiten ze in 1999 voor dat label met twee uitgaves Straight Blues, Big Swing: The Blues Edition en Straight Blues, Big Swing: The Swing Edition, die gelijk het tienjarig bestaan van de band markeren. Diverse tourtjes in Griekenland, Italië, België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland met als hoogte punt een optreden op het Great British Rhythm and Blues Festival in Colne (Lancashire) volgen. In 2001 tekent de band een contract bij CrossCut Records, wat een betere distributie van hun albums betekent en met de uitgave van Midnite Diner in 2001 ligt daar een eerste cd voor dit label. De opvolger Blues Avenue verschijnt in 2003, het zelfde jaar dat B. B. and the Blues Shacks mogen aantreden op het Moskou Bluesfestival in Rusland. Sinds 1999 organiseert de band in hun thuisbasis het Hildersheimer bluesfestival, waarop ze uiteraard zelf ook voor hun thuispubliek acte de présence geven. Het optreden dat de band in 2006 verzorgt wordt voor cd en dvd release vastgelegd en verschijnt onder de titel Live at Vier Linden. Het zelfde jaar tourt de band nog met Finis Tasby uit Los Angeles, California door Finland.

In 2008 is er een stijl verandering te bespeuren, de band geeft op Unique Taste meer ruimte aan soul en rhythm and blues. Voor de opnames van London Days (2010) reist de band naar Londen af, dit album kent naast de cd versie een vinyl uitgave. Regelmatig volgen er uitgaves Come Along (2012), Businessmen (2014), Live at Satyrblues (2014) en Bonita & The Blues Shacks (2015), een album dat de Shacks met de Zuid-Afrikaanse zangeres Bonita Niessen voor Crosscut Records hebben vastgelegd en uiteindelijk ook hun laatste voor dat label na nu blijkt, want voor het zojuist verschenen album Reservation Blues is de band een samenwerking aangegaan met Rhythm Bomb Records, een label dat prima aansluit bij het werk van B. B. & The Blues Shacks lijkt mij.

Dit door Henning Hauerken, de bassist van de Shacks opgenomen album lijkt weer dichter bij het vertrekpunt in 1989 te liggen, toen vijftiger jaren Chicago-, Louisiana- en Delta blues zo bepalend voor de sound van de band was. In de openingstrack Reservation Blues, dat ook gelijk de titel van het album wordt meteen de toon gezet, swingende en strak gespeelde vintage blues waarin alle ruimte wordt geboden aan Michael Arlt’s prima stem en authentiek harpspel. Andreas Arlt weet als geen ander de zaak vakkundig van smaakvol snarenwerk te voorzien. Ook het meer naar swing neigende Lay Some Shuffle Down ligt in dezelfde lijn. Al snel worden de eerste gasten op deze schijf ingezet, Mad About You heeft mede door de blazerssectie, die gevormd wordt door Tom Müller (saxofoon) en Stefan Gössinger (trompet) een vijftiger jaren Rhythm and Blues uitstraling. In het instrumentaal gespeelde Angry Cat zijn de hoofdrollen voor Fabian Fritz en Andreas Arlt. In dit swingende jazzy stuk legt Fritz een gedegen fundament op Hammond orgel waarop Arlt met heerlijk gitaarwerk flink uit de voeten kan. Magic Sam en Otis Rush hebben model gestaan voor de Chicago blues shuffle Not Much To Loose, die van stevig harpwerk van Michael Arlt wordt voorzien. In Honeycomb wordt wel duidelijk dat ook Westcoast blues invloeden op B. B. and the Blues Shacks van toepassing zijn, de band weet met ondersteuning van de blazerssectie een swingende uitvoering van deze blues stijl neer te zetten. Eigenlijk komt pas in My Time Ain’t Long een eerste rustpunt op dit uitstekende album voorbij, dat Fabian Fritz van heerlijk piano spel weet te voorzien. Rhythm gitarist Till Seidel, de derde gastmuzikant op Reservation Blues vult op adequate wijze de ruimtes in Things Won’t Change, al eerder verzorgde hij deze rol in de shuffle Year Of Strife. Met de swing shuffle Why Can’t I Go Home zijn we bij het eind van deze schijf aangeland.

Veertien zelf geschreven composities telt Reservation Blues, een schijf waarop de band weer terug grijpt naar hun begin periode, maar ook een schijf waarop duidelijk wordt dat deze band al ruim achtentwintig jaar aan ervaring en samenspel op zak heeft en in al die jaren een waanzinnige groei heeft doorgemaakt. Dit zeer hechte gezelschap staat als een huis, swingt als een tiet en grooved als een gek.