B.J. Hegen Blues Band – Live In Borger

De Drentse bluesbard B.J. Hegen (Assen 1942) is een van de weinige muzikanten die het nog steeds aandurft om in een tijd van bluesrock en allerlei bluesverbasteringen, bluesmuziek te maken zoals deze oorspronkelijk en volgens traditie is bedoeld. B.J. Hegen bluesgitarist, zanger, schilder en cartoonist kent over een periode van meer dan 50 jaar een wisselende muzikale carriere. B.J. Hegen’s muzikale reis dateert van de jaren 60.

Beinvloed door de toen geldende muzikale normen gaf hij zich in eerste instantie over aan de popmuziek. Ondertussen kwam hij ook in aanraking met de blues en daarin werd hij bijzonder aangetrokken door de vertolkers van de Chicagostijl waaronder favoriete exponenten als Johnny Young en John Little John. B.J. bestudeerde de Chicagostijl en ging uiteindelijk terug tot de archetypische oervormen van de blues. Het waren deze invloeden die hem deden besluiten om in de jaren zeventig definitief over te stappen naar een te formeren bluesband onder zijn eigen naam. Zijn band begeleide Amerikaanse artiesten als Eddy Burns en Eddie C. Campbell tijdens tournees door Europa.

In de jaren 80 verzorgde hij met zijn Band de supportact voor B.B. King in Den Haag. Hegen is een uitstekend gedocumenteerd kenner van de blues, en Chicagoblues in het bijzonder waaraan hij op het podium zijn eigen interpretatie brengt. In Jan Warntjes (Drieborg, 1942) heeft hij sinds jaar en dag zijn vaste pianist gevonden. Warntjes leerde in de jaren 60 de grondbeginselen van de ragtime in New Orléans. In ruil voor drank bracht Sweet Emma Barret hem de akkoordenschema’s en het syncopisch spelen bij wat later uitgroeide tot het ragtime solowerk. De volgende fase was de Dixielandstijl. Jan speelde in verschillende Dixielandbands, maar de liefde voor het solowerk bleef hem boeien. Pas in 1976 kwam de Blues weer naar voren en later de Boogie Woogie, zijn herinneringen van de ontmoetingen met Bluespianisten uit de States komen bij hem dan ook steeds weer boven. In 1977 werd de tweede prijs gewonnen op het Nationaal Blues en Woogie festival te Bergen (Noord Holland) en werd hij dan ook een geziene gast bij Bluesfestivals en in Jazz cafés. De non-commercie heeft steeds een positieve invloed gehad op zijn spel, zodat zeer authentiek werk naar voren komt. Samen vormen deze mannen een authentiek Blues duo, dat regelmatig wordt uitgebreid met een ritmesectie die bestaat uit bassist Frans Többen en slagwerker Hank van der Veen.

Nog niet zo lang geleden bracht de band hun studio cd All-round Men uit, die nu wordt opgevolgd door een in eigenbeheer uitgebrachte live registratie. De vier nummers op deze schijf, die live werden opgenomen tijdens een optreden in cultuurpodium Vanslag in Borger, Drenthe, is een fraaie aanvulling op de cd All-round Men. Warntjes trapt af met een piano intro op de kalme shuffle Lightnin’ Struck Poorhouse en vult verder met kamerbrede akkoorden, waarmee Hegen met zijn herkenbare zangstem prima uit de voeten kan. Ook Steady Rollin’ Man wordt in een medium tempo shuffle strak neergezet en smaakvol door Hegen van doeltreffend gitaarwerk voorzien. Het tempo gaat flink omhoog in My Heart’s Cryin’, waarin BJ Hegen met zijn puntige gitaar riffs de zaak behoorlijk op scherp zet. Rooster Blues, een signature song van Hegen die vol breaks zit, swingt heerlijk de speakers uit. Afwisselend wordt er, op het vakkundig fundament van een walking bass van Frans Többen en het uiterst swingende drumwerk van Hank van der Veen, driftig door Hegen en Warntjes op respectievelijk harmonica en piano gesoleerd. Authentieke blues van Drentse bodem, die je tegenwoordig maar weinig meer hoort.

1. Lightnin’ Struck Poorhouse
2. Steady Rollin’ Man
3. My Heart’s Cryin’