Backtrack Blues Band – Way Back Home

De Backtrack Blues Band heeft al heel wat jaartjes achter de rug, sinds 1980 is deze vanuit de Tampa Bay regio, Florida opererende band onderweg. Je mag gerust stellen dat ze de langst lopende band uit deze omgeving zijn. De naam heeft Sonny Charles, de oprichter en leadzanger en mondharmonica speler van de band ontleend aan de Little Walter intrumental Backtrack. Als grote voorbeelden voor zijn harpspel noemt hij uiteraard Little Walter, maar ook Sonny Boy Williamson en Kim Wilson behoren tot zijn favorieten. Zijn authentieke gruizige en versterkt harmonicaspel doet herinneren aan de vijftiger- en zestigerjaren toen Muddy Waters en Howlin’ Wolf hun hoogtij dagen in Chicago beleefden.

Ook rhythm gitarist Little Johnny Walter mag zich tot de oud gedienden van de Backtrack Blues Band rekenen, al sinds oprichting staat hij garant voor een solide basis. Deze samenwerking gaat zelfs al terug naar hun college tijd in Chapel Hill, North Caroline alwaar ze een eerste band formeerden. De plek van leadgitarist is in de loop der jaren nog wel eens vacant geweest maar in Kid Royal, die London, Ontario, Canada als geboorteplaats kent, heeft de band sinds zijn verhuizing naar St Petersburg, Florida de juiste man gevonden. Zijn spel is sterk beinvloed door gitaristen als T Bone Walker, Jimmie Vaughan en Albert King en sinds zijn regelmatige bezoeken aan Antone’s Nightclub in Austin, Texas hebben Stevie Ray Vaughan en The Fabulous Thunderbirds hun uitwerking op zijn benadering van het gitaarspel gehad.

Met de Grammy Award winning ex The Amazing Rhythm Aces bassist Jeff ‘Stick’ Davis aan boord weet je dat het qua lage tonen helemaal goed zit. Met meer dan tweehonderd releases als studio muzikant op zijn naam en internationaal getourd te hebben met B.B. King, Al Green, John Mayall en Jesse Winchester brengt deze bassist een schat aan ervaring met zich mee. Joe Bencomo maakt als slagwerker de band compleet. Met zijn enorme ervaring binnen jazz en blues vormt hij samen met Davis voor een gedegen fundament.

In al die jaren heeft de band ons niet overladen met releases, slechts een handje vol uitgaves telt de discografie van de Backtrack Blues Band. Dress It Up, de eerste uitgave verschijnt in 1983 op True Tone Records. Zes jaar later verschijnt Killin’ Time, die de band voor Kingsnake Records heeft vastgelegd. Boogie Shack (1995) wordt eveneens door dit label uitgebracht. Pas in 2012 komen de heren weer met nieuw materiaal op de proppen, de cd/dvd Captured Alive (True Tone Records) lijkt weer een meer actieve periode in te luiden.

Way Back Home, de nieuwe uitgave van de band ligt het dichts tegen de traditionele blues aan, in het verleden was er nog wel eens ruimte voor rock invloeden, maar op Way Back Home is het Chicago gelieerde blues wat de klok slaat. Shuffles om precies te zijn, die allemaal net een ander tempo hebben en variëren van medium tot swing. Tien tracks telt het album, waarvan zes van de hand van Sonny Charles zijn. De overige vier betreffen twee werken van Aleck Miller, Sonny Boy Williamson II, te weten Your Funeral My Trial en Checkin’ On My Baby en Joseph Lee ‘Big Joe’ Williams Baby Please Don’t Go, hier per abuis aan Phillip P. lynott toegeschreven en Little Walter Jacobs Nobody But You, die hier schijnbaar van ene W. Spriggs is geleend. Sonny Charles beschikt over een fijne flexibele stem en blaast daarnaast een stevige pot harmonica, meestal versterkt met een rauw randje maar op een enkele track (Your Funeral My Trial) akoestisch. Samen met de uitstekende gitarist Kid Royal verdeelt hij het solowerk waarbij opvalt dat beiden elkaar prima weten te vinden met gelijk opgaande riffs en elkaar op smaakvolle wijze weten aan te vullen, waardoor de nummers iets eigens krijgen. Latonya Oliver en Dana Merriwether komen als backing zangeressen op Heavy Built Woman ondersteunen. Verder bewerkt Victor Wainwright op een groot deel van de tracks als gast pianist de zwarte en witte toetsen zonder echt op te vallen. Way Back Home is een heerlijke schijf vol vlotte toegankelijke blues die het dichtst bij de Chicago blues ligt. Gewoon lekker, van begin tot eind.

01. Going To Eleuthera
02. Tell Your Daddy
03. Shoot My Rooster