Big Creek Slim – Good Mill Blues: Greasy Chicken Sessions Vol. 1

Big Creek Slim, die bij de burgerlijke stand als Marc Koldkjær Rune staat ingeschreven komt in het dorpje Ikast, gelegen in centraal Denemarken, ter wereld. In 2008 reist hij af naar United States, waar hij naast het songwriting, vele live optredens verzorgt. Tegenwoordig woont hij met zijn gezin in Florianopolis, Brazilië, in een klein verblijf vlak bij de oceaan, alwaar hij zijn inspiratie opdoet. Maar nog steeds is hij ook regelmatig aan deze kant van de oceaan te bewonderen. Via zijn Europese Management Straight Shooter Records worden de nodige boekingen verricht. Deze zwaar door Howlin´Wolf, Charley Patton, Robert Johnson, Son House, Muddy Waters, Jimmy Reed, Lightning Hopkins, Elmore James, Sonny Boy Williamson, John Lee Hooker, Robert Nighthawk, Bukka White, Willie Dixon, Magic Sam, Otis Rush, Blind Willie Johnson, J.B. Hutto, Johnny Shines en Blind Lemon Jefferson beïnvloedde bluesartiest brengt zijn blues puur en ongepolijst.

In 2009 verschijnt zijn eerste album, Tumbleweed dat jij in eigen beheer uitbrengt. Drie jaar later ziet 99½, eveneens in eigenbeheer en alleen voor de Braziliaanse markt bedoeld album het levenslicht. Op Hope For My Soul, dat hij in 2015 voor Peter Nande’s Straight Shooter Records opneemt, roept hij de hulp in van Peter Nande, Paul Jr., Jens Kristian Dam, Chris Rannenberg, Troel Jensen, Nathan James en Archie Thomson. Dit album mag zich verheugen in zeer goede kritieken en wordt genomineerd voor een Danish Music Award in de categorie Best Blues Album 2015. Een jaar later mag hij de Danish Music Award voor Best Blues Album 2016 voor het album Keep My Belly Full in ontvangst nemen. Op dit album, dat wederom op Straight Shooter Records is verschenen krijgt hij ondersteuning van Peter Nande, Paul Jr., Jens Kristian Dam, Miriam Mandipira, Troels Jensen, Nathan James en Ronnie Boysen.

Ondertussen heeft deze productieve artiest alweer het een en ander aan opnames liggen. De opnames voor Good Mill Blues: Greasy Chicken Sessions Vol. 1. (Straight Shooter Records) vinden in oktober 2016 tijdens twee intieme optredens in blues shack in een prive achtertuin in het plaatsje Vaerloese, Denemarken plaats en laten een Big Creek Slim horen zoals hij zijn muziek wil uitdragen, eerlijk en rechtstreeks uit het hart. En dat is gelukt, meer dan gelukt zelfs. Good Mill Blues klinkt intens, emotioneel, puur en rudimentair en rauw. Big Creek Slim weet zichzelf ijzersterk op gitaar te begeleiden, hij zet de lijnen met uiterst percussief spel duidelijk neer en geeft alle ruimte aan zijn machtig mooie ongepolijste stem die qua rauwheid en kracht doet denken aan Son House en Charlie Patton. De cd is een mix van eigen werk en met zorg geselecteerde covers van Bukka White ( Fixin’To Die), Charlie McCoy (Black Rat Swing), Son House (Walking Blues), Tommy Johnson (Canned Heat Blues), Charly Patton (Pea Vine Blues), Lightnin’ Hopkins (Blues In The Bottle), Fred McDowell (Kokomo Blues), Muddy Waters (Louisiana Blues) met fraai slide werk van Big Creek Slim en Howlin’ Wolf (Down In The Bottom) die vol overtuiging worden neergezet. Zijn eigen materiaal, zoals North Street Blues en The Big C Moan, sluiten prima aan op de geselecteerde covers en zijn veelal persoonlijke documentjes, die Big Creek Slim na aan het hart liggen. Ik kijk al uit naar Bad Luck Child: Greasy Chicken Sesions Vol. 2, een selectie songs die later dit jaar op cd zullen verschijnen en die tijdens dezelfde intieme live concerten is opgenomen. Wat mij betreft het betere akoestische werk van een man die weet waar abraham de mosterd haalt. Een aaanrader!!!

01: North Street Blues
02: Fixin’ To Die
03: Good Mill Blues