Black Patti – Red Tape

Zanger, gitarist en mondharmonicaspeler Peter Crow C., wiens dagelijkse achternaam Krause is, en zanger, gitarist en mandolinespeler Ferdinand Kraemer, die ook wel bekend staat onder de naam Mr. Jelly Roll hebben hun krachten gebundeld in het akoestisch spelend American Roots Blues duo Black Patti, een naam die ontleend is aan het jazz- en blueslabel Black Patti, dat in 1927 in Chicago door Mayo Williams is opgericht en slechts een bestaan kende van zeven maanden. Williams vernoemde zijn label naar de zwarte opera zangeres Matilda Sissieretta Joyner Jones, die ook wel Black Patti werd genoemd, omdat ze aan de Italiaanse opera zangeres Adelina Patti deed denken. In het korte bestaan zag, de eerder aan Paramount records verbonden Mayo Williams toch kans om 55 plaatjes in het genre jazz, blues, sermons, spirituals en vaudeville te produceren.

Het label logo, de bekende art deco pauw komen we halverwege de zestiger jaren weer tegen bij het door Nick Perls en Bernie Klatzko opgezette Yazoo label. Met München als uitvalsbasis bestormt dit duo sinds 2011 het Europese bluescircuit met hun op pre-war Amerikaanse blues en roots geënte muziek. Niet zo vreemd dat deze mannen, die de blues uit de twintiger- tot de veertigerjaren aanhangen, Charley Patton, Blind Lemon Jefferson en de wat minder bekende Crying Sam Collins als inspiratiebronnen noemen. Beide muzikanten hebben ruime ervaring binnen het genre countryblues en ragtime muziek. Peter Crow C. zouden we nog kunnen kennen van de Crazy Hambones en zijn samenwerking met artiesten als Paul Orta, Steve James, Paul Geremia en Jim Kweskin. Ferdinand Kreamer is daarentegen de voorgaande jaren veelal als solist onderweg geweest. In 2015 verscheen op het Rhythm Bomb Records label hun debuut uitgave No Milk No Sugar, een album dat zowel als cd als in LP vorm verkrijgbaar was.

Dit gegeven heeft het duo ook vastgehouden voor hun recente uitgave. Het album Red Tape bevat louter en alleen eigen materiaal. De heren weten een zeer authentieke sound neer te zetten. Het mandoline werk doet uiteraard denken aan Johnny Young en nog meer zelfs aan Yank Rachel. Twee authentieke bluesmuzikanten die de mandoline binnen de blues op de kaart hebben gezet en mensen als Gerry Hundt hebben aangezet om dit instrument in de hedendaagse moderne blues nog steeds een plek te geven. Kraemer pakt het op de authentieke wijze aan en geeft het album Red Tape daardoor enorm veel kleur. Beide muzikanten vullen elkaar goed aan qua zang en weten elkaar prima in samenzang te vinden waarbij ze het presteren om het een en ander heel authentiek te laten klinken. Snelle songs als Ask Your Mama, Good Bye Little Baby en That’s My Sugar worden afgewisseld met rustiger, soms fingerpicking repertoire als Evil Queen Of Diamonds, Frenchmen Street Rag en Nagging Blues. Het harmonicaspel van Peter Crow C. in Wooten Stomp en I’ll Never Come Back Home zorgt voor de nodige variatie op dit album. Voor de opnames van Red Tape hebben Peter Crow C. en Mr. Jelly Roll de contra bassisten Ryan Donohue and Uli Lehmann bereid gevonden om lage tonen aan het geheel toe te voegen, waarbij de laatste zich beperkt tot A Little Bit Friday.

Met Red Tape hebben beide mannen een zeer authentiek bluesalbum weten neet te zetten waarin elementen uit ragtime, gospel en Piedmont blues op een fraaie manier samen komen. Lekker ouderwets, zo kom je ze niet zo vaak meer tegen.

01. Ask Your Mama
02. Evil Queen Of Diamonds
03. Good Bye Little Baby