Burntfield – Hereafter

De Finse formatie Burntfield, opgericht door zanger/gitarist Juho Myllylä, onderging sinds de oprichting in 2012, enkele wijzigingen in de personele bezetting en zetelen tegenwoordig in Amsterdam. De band bestaat verder uit Valtteri Seppänen, gitaar/zang, Maarten Vos, bass/zang en Steven Favier op drums.

Hereafter is het eerste ‘full album’, opgenomen in de Groovity Studios in Amersfoort en daar hebben zij een mooie productie weten neer te zetten.

Er zullen weinig progrock bands zo durven te openen als Burntfield doet met Now, dit is een ingetogen nummer met piano en viool waarvan je denkt dat je bij een kamerconcert aanwezig bent, maar ook dit muziekstuk past geheel bij de stijl van Burntfield. Met Sub-zero wordt langzaam naar een iets steviger geluid ingezet waarbij direct de meerstemmigheid van de band opvalt. Het derde nummer Grief, start weer met piano en komt op stoom met een fijn ritme van de bas en drums en natuurlijk weer die zang, waar een schepje boven op wordt gedaan en er wordt weer uitgefaded met piano, pracht nummer. Met Feeling of Love wordt ingezet met piano en viool en komen de zangpartijen weer zo mooi boven drijven, een beetje het Alan Parsons gevoel, heerlijk zwijmelend. En dan komt er met Questions & Answers er wat meer snijdend gitaar werk aan te pas, zo mooi, dat smaakt naar meer. Een nummer die wat meer afwijkt van de rest is Failure, wat steviger, chaotischer, een beetje in de lijn van de band IT, een prima nummer die voor de afwisseling zorgt. Vervolgens weer heel mooi gitaar werk in What Remains en een prachtige afsluiter, de titeltrack Hereafter, een wat melancholisch nummer gevoed door Juho Myllylä op de blokfluit.

Burntfield mag trots zijn op dit prima geproduceerde album, een album met mooie, redelijk rustige composities waar je onderuitgezakt naar kunt luisteren.

01. Now
02. Sub-zero