Chicago: The Blues Legends Today!

Rockin’ Johnny Burgin (1969), die gitaar leerde spelen van zijn vader, is al vele jaren een vaste waarde in het Chicago bluescircuit. De man heeft een waanzinnige staat van dienst en heeft zo’n beetje met alle groten uit het genre op het podium gestaan en van vakkundig begeleidingswerk voorzien. Maar ook deden vele Chicago blues artiesten een beroep op hem om hen te ondersteunen tijdens opname sessies en zo is Rockin’ Johnny als begeleider op albums van Billy Boy Arnold, Taildragger, Paul DeLay, Jimmy Burns, Andre Williams, Eddie Taylor Jr. en Jimmy Lee Robinson terug te vinden. Rockin’ Johnny groeit op in Starkville Mississippi en Greenville South Carolina en begint in de vroege negentiger jaren, wanneer hij op zijn achtiende gaat studeren aan de Universiteit van Chicago om naam te maken als Rockin’ Johnny and the La-Z-Boys, die dan bestaat uit Martin Lang op harp, Sho Komiya basgitaar, Kenny Smith (Willie Big Eyes’ zoon) op drums en Rick Kreher (ex begeleider van Muddy Waters) op rhythm gitaar, in het bluescircuit van Chicago wanneer ze hun Blue Monday optredens in de Smoke Daddy BBQ in Chicago’s Wicker Park verzorgen. Daarvoor had hij al ervaring opgedaan door te touren als begeleider van Pinetop Perkins en vooral Sam Lay, die jaren lang het drumwerk voor Howlin’Wolf heeft verzorgt en Rockin’Johnny alle kneepjes van het vak bij brengt. Intieme en vruchtbare samenwerking met Jimmy Burns en James Yancey ‘Taildragger’ Jones volgen.

Uiteraard ontgaat het een en ander Delmark labelbaas Bob Koester niet en al snel biedt hij hem een contract aan en volgen de opnames voor Straight Out of Chicago (1997) met bijdrages van Taildragger, Sam Lay en Robert Plunkett. In hetzelfde jaar verschijnt op Random Chance records Rib Tips Live van Little Arthur Duncan met begeieding van de band van Johnny Burgin. Het jaar erop volgt de tweede plaat Man’s Temptation van Rockin’Johnny voor Rob Koester’s Delmark label. De band wordt voor verschillende opname sessie voor Delmark record ingezet en zo verschijnen binnen korte tijd Taildraggers American People (1999), Little Arthur Duncan’s Singin’ With the Sun en Shirley Johnson’s Killer Diller (2001) op het label. Na het verschijnen van het album Rockin’ Johnny Band More Real Folk Blues op Marquis label in 2002 wordt het stil rond Johnny Burgin. De gitaar komt de koffer niet meer uit, sterker nog alles wordt van de hand gedaan en Johnny Burgin stort zich helemaal op zijn gezin en neemt alle tijd voor de opvoeding van zijn dochter. Burgin zegt in een interview voor Blues Blast Magazine het volgende over deze periode “I never wanted to quit forever and it really wasn’t supposed to be a total break from music, but it did end up being that way,” Burgin said. “When I decided to come back, I was concerned that I wouldn’t be able to play. I had sold my stuff and didn’t even pick up a guitar for about eight years. I didn’t know if I could play … I wasn’t sure how people would respond to me coming back. At that time, I was separating from my now ex-wife and I was broke; I needed the money and I wanted to play”.

Gelukkig neemt hij in 2009 de beslissing om weer het podium op te stappen en komt nog krachtiger terug dan het moment dat hij besloot te stoppen. Met Taildragger neemt hij voor Delmark records in 2010 de cd/dvd Live at Roosters op en hetzelfde jaar verschijnt de Rockin’ Johnny Band cd Now’s the Time op 5105 Music. Ook Delmark wil weer materiaal van de band uit brengen, Grim Reaper verschijnt in 2012 en nog geen jaar later begeleidt de band Willie Buck op zijn Cell Phone Man album, die de man voor Delmark op heeft genomen. Niet zolang geleden verscheen Greetings From Greaseland (2015) en Neoprene Fedora (2017) die beiden in de studio van Kid Andersen in San Jose zijn opgenomen.

Het zojuist verschenen Chicago: The Blues Legends Today! is volledig in juli en september 2016 in Chicago opgenomen. Voor dit project heeft Rockin Johnny Mary Lane, Milwaukee Slim en Little Jerry Jones benaderd voor een bijdrage. Naast Rockin Johnny is Mike Mettalia een drijvende kracht achter deze opnames. Helaas heeft deze mondharmonica onlangs te horen gekregen dat hij aan de slopende ziekte ALS lijdt. De fraai vorm gegeven hoes is een directe verwijzing naar de, in 1966 op Vanguard records verschenen serie, Chicago/The Blues/Today! Vol. 1-3 en daar sluit dit materiaal naadloos op aan. Vijftien tracks authentieke Chicago blues, die van grote klasse zijn. Mary Lane is met zes tracks goed vertegenwoordigd en blijkt nog zeer goed bij stem te zijn. Naast een aantal covers vertolkt ze Don’t Want My Lovin’ No More en I Always Want You Near, twee tracks die van haar eigen hand zijn. Milwaukee Slim neemt op Sloppy Drunk en Unemployment Risin’ de vocalen voor zijn rekening. Een rol die Little Jerry Jones uitstekend waarneemt op zijn eigen Let’s Make Love Tonight en de covers Smokestack Lightning en Dust My Broom. Als geen ander weet Rockin’ Johnny de sound van Magic Sam doen herleven in Things Gonna Work out Fine. Samen met Mike Mettalia is hij de drijvende kracht achter deze uitgave. Mike blijkt een prima harmonica speler te zijn en het geheel voorziet van vakkundig harmonicawerk. Maar ook vocaal staat hij zijn mannetje in het door hem zelf gepende Midnight Call. Al met al een heerlijke uitgave vol authentieke Chicago blues, genieten van het begin tot het eind.

01. Hurt My Feelings
02. Sloppy Drunk
03. Things Gonna Work out Fine