Christian & the 2120’s – Moments

Voor degene die Christian & the 2120’s nog niet kennen. De band is in 2008 opgericht omdat bandleider Christian Smedström wel eens buiten de gebaande paadjes van de rock wilde musiceren.

Het wierp zijn vruchten direct af nadat in 2010 het album Nolo Contendere het licht zag. Diverse songs zoals Evil Ways, Some People, Bringer of Heartache, It Ain’t Cool, Troubled Soul en 06:43 vonden hun weg naar Hollywood. Zij werden gebruikt in de tv-shows Sons of Aanchy, CSI Miami, Shameless, The good wife, Backstrom en MTV’s Death Valley en in films zoals Punture, Shanghai calling, Concrete Blondes en natuurlijk The Heat met Sandra Bullock.

Drie albums, twee EP’s en twee singles later is er nu het album Moments. Aangezien het album The Bunker Sessions in Nederland wat meer aandacht kreeg, verwacht ik dat Moments dit gaat overtreffen.

Het album is op twee locaties opgenomen. De eerste zes nummers in Berlijn en zes andere in Los Angeles. De basis van de band bestaat uit Christian zelf (gitaar/zang), Kristoffer Ragnstam (drums/zang/gitaar/Keyboard/percussie) en Kirster Seleander (bass). Hiernaast wordt er ook gebruik gemaakt van diverse muzikanten waaronder Klas-Henrik Hörgren op de toetsen in de Berlijnse sessies en John Thomas (Captain Beefhearts Magic Band) in vijf nummers van de LA sessies.

De titel Moments is als het leven, dat bestaat ook uit momenten, het vervolmaken van je dromen, zoals Christian dat ook deed met het opnemen van het album op de plekken waar hij dat graag wilde. Zo steken de nummers ook in elkaar, een mooie basis met onverwachte momenten er in. Zoals in de nummers de toetsen soms zeer onverwachts in een nummer opduiken, onvoorspelbare muziek dus. De opener Where the sun don’t shine, een beetje gruizige rock met een heerlijke freewheelende bas van Kirster, doet wat sinister aan en zou zo maar weer in een film kunnen opduiken. Shake for me is een rustig nummer bijna in de sfeer van JJ Cale en daar duiken de toetsen onverwachts en iel op, geeft een mooie sound aan dit nummer. De mooiste nummers van de Berlijnse sessies zijn voor mij What else is new en Move on, gedreven door het ritme van de bass, vet aangezet, een beetje zoals wij dat kennen van My Baby, prachtig. De sessie in LA, begint met Catch the train zoals de eerste sessie eindigt, strakke ritme sectie aangevuld met handgeklap en met, daar is ie weer, het orgeltje, volume hoog en knallen! De stem van Christian houdt soms het midden tussen Daniel Norgren en Ralph de Jongh en dat maakt het nummer Though love ook zo mooi, een nummer dat drijft op de zang met opvulling van het orgel en minimale ritmesectie. De afsluiter en titeltrack het prachtige Moments heeft een hoog Stones gehalte met een lekkere saxophoon solo van James Salter. Verwacht op het album geen lange gitaarsolo’s. Het is de totale sound die het doet, alle instrumenten hebben zo hun momenten om ergens in te vallen. Zoals bij een film die je enkele keren bekijkt en steeds andere dingen waar neemt, zo geldt dat ook voor deze cd. Een lekkere verrassende cd dus.

Release datum: 15 maart 2016

(voor de uitgave op vinyl moet je wachten tot juni/juli)