ESK-ESQUE – I’m Sure We’ll Die

Zanger gitarist en drummer William van Giessen vormt samen met bariton saxofonist Menno Romers het duo Esk-esque. William van Giessen is ergens rond 2000 onder de naam Esk-esque als singer songwriter begonnen. Altijd had hij al bluessongs op zijn breed georiënteerd repertoire staan, maar wanneer hij het voorprogramma van The Posies verzorgt en de zanger Jon Auer van die band vooral positief reageert op zijn bluesgerelateerde materiaal besluit William zich helemaal op blues te storten en definitief afscheid te nemen van zijn activiteiten als singer songwriter. In Menno Romers, die onder andere Ad van Meurs in het verleden van saxofoon klanken voorzag vindt hij een zielsverwant. In eerste instantie speelt ook nog drummer Jeroen Schoonderbeek mee maar na het vertrek van Schoonderbeek besluit van Giessen zelf het slagwerk met een simpel percussie setje in te vullen.

Met Esk-esque hebben de heren zich volledig toegelegd op een eigen interpretatie van rauwe bluesmuziek met invloeden uit de rhythm and blues, soul en garage rock. De muzikanten hebben zich laten beïnvloeden door het immense repertoire van oude bluesartiesten als Lightnin’ Hopkins, Son House, Tampa Red, Muddy Waters, Leadbelly maar ook hedendaagse acts als Black Keys, the Picturebooks en Scott Morgan hebben hun invloed op het spel van van Giessen en Romers. In de Liquid Lounge studio van Kees Luijt in Arnhem zijn de anologe opnames voor dit album op tape vastgelegd. Deze opnames hebben de mannen nu in eigenbeheer onder de titel I’m Sure We’ll Die op EP uitgebracht. Slecht 4 tracks telt deze cd die in een wallet is verpakt met een afdruk van een fraaie houtsnede die een Duitse bevriende kunstenaar heeft gemaakt.

En dan waarom het gaat, de muziek; slechts 4 stukken op deze EP die met het titelstuk I’m Sure We’ll Die van start gaat. Op I’m Sure We’ll Die lijkt van Giessen gezien de structuur van de song zijn singersongwriter verleden nog niet geheel van zich afgeschud te hebben. Menno Romers blaast begeleidende riffs ter ondersteuning in dit nummer. Veel vaart en power in een met stevig gitaarwerk ingespeelde Brother, die vol overtuiging de speakers uit knalt. Mede door de prominent aanwezige foot drums blijft de vaart er goed in zitten. William van Giessen beschikt over een vuige krachtige stem die samen met zijn prima gitaarspel, met het bekende ruige randje een heuse juke joint sfeer weet neer te zetten in You and the Devil, waarin Menno Romers met sferische baritonsaxofoon partijen de ruimtes vult. Wat ik al schreef, 4 tracks op dit album en met het sterk groovende Hear Me zijn we in een mum van tijd bij het eind van deze schijf beland. Met deze debuut cd die een relatief korte speelduur heeft, omdat de meeste songs compact gehouden zijn, slechts You and the Devil kent een speelduur van bijna vier minuten, geven William van Giessen en Menno Romers een prima visitekaartje af, waarmee ze de nodige optredens mee kunnen binnen slepen en we ze wat vaker op onze Nederlandse podia tegenkomen. Zeker het vermelden waard is het fraai uitgevoerde boekje ESK-ESQUE FANZINE dat zijn 23e editie kent en door fans voor fans is samengesteld.

1. I’m Sure We’ll Die
2. Brother
3. You and the Devil