Farmers Road Blues Band – Move on

De Farmers Road Blues Band timmert al weer heel wat jaartjes aan de weg, hun bestaan gaat terug naar 1981, toen overigens nog niet echt een blues band. Het focussen op de blues begon pas toen Dick Theege zich bij de band voegde. Tijdens een sessie in de legendarische ‘pumpelnichel’ in Elmshorner Sandberg wordt zijn kwaliteit als bluesartiest meteen erkend en wordt hij terstond gevraagd om zich bij de band aan te sluiten. Dick is heden ten dage het oudste lid van de band.

Door de jaren heen kent de band de nodige bezettingswisseling, wat op zich niet vreemd wanneer je je realiseert dat deze band ondertussen al weer 37 jaar zijn opwachting maakt. Vanaf 1986 voegen gitarist Jürgen Schütt en drummer Randolf Muhl zich bij de band. Er volgen vele optredens en plaat opnames. De basis bezetting van de Farmer Road Blues band bestaat tegenwoordig uit Dirk Theege zang, gitaar en bluesharp, Ralf Gehrt toetsen, Randolf Muhl zang en drums, Jens Bornhöft-Juhl Basgitaar en Olaf Barkow op saxofoon. In 2013 en 2014 speelde de band een tijd met Melvin Edmondson, de charismatische zanger uit Ohio USA. Edmondson is ook als zanger aanwezig op de CD 35 Years FRBB Live at Haus 13 uit 2015, waarmee de band hun vijfendertig jarig bestaan vierde.

Ondertussen zijn de Farmers Road Blues band een samenwerking aangegaan met Janice Harrington. Harrington zong in 1969 al voor de Amerikaanse militairen toen deze, tijdens de Vietnam oorlog gelegerd waren in Zuid Oost Azië. Naast zangeres was ze lange tijd werkzaam als actrice en speelde ze in producties als Norman Is That You?, Two Gentlemen From Verona en de tv serie Days Of Our Lives. Janice Harrington tourde en speelde met een keur aan artiesten, zo deelde zij het podium met Billy Daniels, Lloyd Bridges, Frank Sinatra Jr., Sammy Davis Jr., Lionel Hampton, Rockin Dopsie, Buddy Guy, Champion Jack Dupree, Luther Allison, Big Jay McNeely, Nat Adderley, Papa Bue’s Royal Viking Jazzband, the Humphrey Lyttleton Band en zelfs de Dutch Swing College Band. Eenmaal aangeland in Scandinavië wordt ze voornamelijk begeleidt door de Ken Lending Blues Band waarmee ze de cd Double Dynamite opneemt. De cd kent een heruitgave op Nagel Heyer Records als Magic. Voor dit label neemt ze met Keter Betts, Jimmy Cobb, Lloyd Mayers en Nat Adderly het schitterende album Yesterday Today Tomorrow, a Tribute To Dinah Washington op en horen wij de jazzy kant van deze veelzijdige zangeres. Naast jazz en blues neemt het zingen van gospel een belangrijke plek in haar repertoire in. Ondertussen heeft ze respectabele leeftijd van 75 bereikt en is ze met de Farmers Road Blues Band volledig terug bij de blues.

Deze samenwerking heeft nu de cd Move On als tastbaar resultaat opgeleverd. Dick Theege zet je met zijn slidewerk even op het verkeerde been, en waar je als openingstrack van dit album een nummer van Elmore James verwacht daar trapt de band af met James Cotton’s I Ain’t Doin’ Too Bad, die ze dan ook van een eigen arrangement weten te voorzien. Janice Harrington blijkt over een heerlijke stem te beschikken, en de toon is meteen gezet. Op Albert Collins If You Love Me Like You Say neemt Dirk Theege de rol als zanger op zich. Met een lekker rauw stemgeluid en ondersteund door de blazers sectie, met solo ruimte voor trompetist Melf Uwe Holmer weet de band een overtuigende versie neer te zetten. De vijf daarop volgende tracks worden gezongen door Janice Harrington, met het grootste gemak schakelt de band van jazzy swing (Salty Papa Blues) naar een shuffle ( Move On) om vervolgens via een vlotte funky groove (Blues Rockin’, met fraaie B.B. King style gitaarlicks van Dirk Theege) uit te komen bij de slowblues Trouble, waarin Theege de zaak met relaxed gitaarspel extra kleur geeft. Moritz Kruit komt op de rocker Keep On Rockin’ met stevig gitaarspel ondersteunen, samen weten deze heren de naar een boogie neigende track tot een zeer genietbaar geheel te brengen. Tijd voor de volgende gast, Jessy Martens die in het soulfull klinkende You Can Have My Husband (Irma Thomas) de zangpartijen komt invullen. Haar stem klinkt iets lichter dan die van Janice Harrington, maar zij draagt dan ook een ontzettende hoeveelheid aan ervaring met zich mee en heeft een stem die door de jaren heen gerijpt is. Na het funky klinkend A Special Girl, waarin Dirk Theege wederom voor de vocalen tekent volgt het vrolijk en vlot gespeelde I Got A Woman (Ray Charles). Het harpspel van Theege is mede bepalend voor de vrolijke noot en de blazerssectie, die naast trompetist Melf Uwe Holmer uit bariton saxofoniste Helke Dorn en uiteraard Olaf Barkow bestaat, dagen elkaar flink uit voor fraai solospel. Harrington besluit haar bijdrage aan de cd af met twee vlotte nummers, haar eigen shuffle Double Dynamite en Saved, waarin het pianospel van Ralf Gehrt bepalend is. Na een akoestische uitvoering van Sweet Home Chicago zijn we bij het eind van de cd beland.

De samenwerking met Janice Harrington pakt heel goed uit op dit album. Een schijf waarop veel variatie wordt geboden en een mooie verdeling is gevonden tussen covers en eigen materiaal. Gewoon een fijne cd!!!

01: I Ain’t Doin’ Too Bad
02: If You Love Me Like You Say
03: Salty Papa Blues