Gina Sicilia – Heard The Lie

Gina Sicilia, een zangeres met Italiaanse roots, is met Heard The Lie al weer toe aan haar achtste album. Hoewel Gina ooit een carrière in de journalistiek voor ogen had, besluit ze na een dramatisch voorval in haar leven van Philadelphia, Pennsylvania naar Nashville, Tennessee te verhuizen om daar de draad opnieuw op te pakken en haar ervaringen middels haar songwriting vast te leggen, wat zeer persoonlijke albums oplevert.

Haar soulvolle stem en uitstekende songwriting capaciteiten levert Gina voor haar eerste album Allow Me to Confess uit 2007, een Blues Music Award nominatie op in de categorie Best Debut Artist. Ondertussen heeft ze een goed gevulde agenda en de affiche deelt met artiesten als Joe Bonamassa, Kenny Wayne Shepherd, Joan Osborne en Beth Hart. Na een onafgebroken tour van ruim negen weken vond zij afgelopen september de tijd om even op adem te komen. Tijd die ze stilt met het luisteren naar muziek wat haar weer de inspiratie brengt om in een tijdsbestek van een maand twintig nieuwe songs te schrijven, waarvan er tien goed genoeg bevonden worden om op haar achtste uitgave te verschijnen. En net zo als op haar vorige uitgave Tug Of War komt er op Heard The Lie weer een verscheidenheid aan stijlen voorbij.

Op How Many Times kiest Gina voor een heerlijke Rhythm and Blues benadering, terwijl de openings- en titeltrack van het album Heard The Lie, die tevens als single is uitgebracht, een rootsy Americana behandeling heeft ondergaan. In het soulvolle en vlot gespeelde Brighter Day gaat Gina het duet aan met Janiva Magness, twee fraaie stemmen die geweldig op elkaar aansluiten en voor een hoogte punt op dit album zorgen. Slechts één cover op dit album, Ready For Love, dat van de hand is van Michael Geoffrey ‘Mick’ Ralphs, die wij zouden kunnen kennen van Mott The Hoople en Bad Company. Pas bij Man In The Sky en Sugar belanden we bij het meer bluesy werk van Gina Sicilia om vervolgens met de ballad Darling weer in een Americana sfeer te zitten. Het poppy klinkend Light Me Up zou zo een zomer hit kunnen zijn. Na de vlotte country track I Do Bad Things zijn we aanbeland bij Growing Dim, een rustige gevoelige ballad waarmee Gina haar achtste album besluit.

Gina Sicilia is heel duidelijk over de manier waarop ze te werk gaat: “I’ve never really recorded albums that are straight blues because I’ve always felt the natural urge to write and record my many musical influences. But I have always tried to write blues-influenced songs with pop sensibilities and pop hooks—catchy songs that people can sing along to. That’s something I tried to do even more when writing this album”, en daarmee slaat ze dan ook de spijker volkomen op zijn kop.

01.Heard The Lie
02.How Many Times
03.Ready For Love