Guitar Crusher – Blast From The Past

De in Lake Landing Hyde County, North Carolina geboren zanger, gitarist en harmonicaspeler Sidney Selby, die ook als Guitar Cruher en voorheen Bone Crusher door het leven gaat wordt dit jaar 87. Als kind zingt hij gospel in de Mt. Pilgrim Baptist Church en doet dan zelfs al zijn eerste radio optredens. Op 15 jarige leeftijd verhuist hij met zijn moeder naar New York en formeert al snel zijn eerste band de Midnight Rockers, waarmee hij in lokale clubs in en om New York begint op te treden. In de zestiger jaren neemt hij voor onder andere King Records, Bethlehem Records, T &S Records en Blue Horizon Records zijn eerste singels op en tourt in die tijd met artiesten als Ben E. King, The Drifters en The Isley Brothers. In 1982 besluit hij samen met stadsgenoot Nick Katzman zijn heil te zoeken in Europa en vestigen beide heren zich in Berlijn. Al snel wordt er door Guitar Crusher een nieuwe versie van de Midnight Rockers geformeerd en speelt hij weer volop in de Europese clubs en staat op de affiche van de grotere bluesfestivals.

Het repertoire bestaat naast zijn originals uit R&B standaards, ballads en de bekende soul klassiekers. Zowel in de studio als op het podium wordt hij bijgestaan door muzikanten als Katie Webster, Eb Davis, Gary ‘Detroit’ Wiggins, Christian Rannenberg, Tyree Glenn Jr., Alvin Lee, Charles ‘Honeyboy’ Otis, Wild Jimmy Spruill, Benny Bailey en Calvin Owens. In 1989 neemt hij in Europa zijn eerste full album op, Live At Quasimodo Berlin dat een jaar later wordt opgevolgd door het in New York opgenomen I Can Do Bad By Myself met onder andere Jack McDuff, Bruce ‘Bud’ Revels Jr. en Melvin Sparks Hassan in de gelederen. Het zelfde jaar verschijnt ook Blues From The Heart, die naast enkele live opnames oude studio opnames bevat. Ook voor de opnames van Googa Mooga uit 1993 reist Guitar Crusher af naar New York om daar met een aantal oud gedienden als ‘Wild’ Jimmy Spruil en Charles ‘Honeyboy’ Otis de opnames voor de uitgave op Blue Sting Records te realiseren. Met de Zwitserse gerenommeerde band Black Cat Bone legt hij voor Inakustik Records het zeer goed ontvangen album Message To Man (1995) vast.

Vier jaar later verschijnen How I Feel met Rolling Dollar als begeleidingsband en Live At Yorkschlossen, waarop de uitstekend spelende Rudy Stevenson Band hem komt ondersteunen. Na Blues With A Feeling met The Kloeber Bros. uit 2004 wordt het even stil met plaatopnames van Sidney ‘Guitar Crusher’ Selby, maar daar is dit jaar met het verschijnen van Cooking Live, die hij samen met Bloss Bluez verandering in gekomen. Maar eindelijk is ook het oudere materiaal van Sidney Selby op cd verkrijgbaar. Het Spaanse label Gaztelupeko Hotsak heeft de oude singels uit de jaren zestig nu als compilatie cd bijeengebracht. De schijf is in een mooi retro vormgeven hoes verpakt waarin Freimuth Fischkal in zijn liner notes op biografisch wijze ons een inkijkje geeft over de achtergrond van de opnames en de muzikant Guitar Crusher.

De cd gaat van start met I’ve Got To Know en Cuddle Up, zijn vroegste opnames die hij met de Houserocking Mellotones in 1959 voor T&S records heeft vastgelegd maar pas in 1962 op vinyl beschikbaar worden. In hetzelfde jaar volgde de single I Feel The Pain en I Once Loved You Baby, wederom met de Houserocking Mellotones als backing band maar nu voor Bethlehem records. Een jaar later krijgt dit een vervolg met de opnames van Itch With Me en The Monkey. In 1963 maakt Sidney Selby de overstap naar King Records en neemt voor dit label I Can’t Help It, Why oh Why, Better Days Ahead en Weak For Your Love op. Onder leiding van het Jimmy Spruill Orchestra volgen in 1968 de opnames van Since My Baby Hit The Numbers en Hambone Blues die op het Blue Horizon label van de Brit Mike Vernon verschijnen. Het Jimmy Spruill Orchestra bestaat dan feitelijk voor het merendeel deel uit Ten Years After, met Alvin Lee, Leo Lyons, Chick Churchill en Ric Lee, die speciaal voor de opnames door Mike Vernon zijn ingevlogen. De laatst opgenomen tracks van dit album I’ll Catch Your Tears en Goin’ Down Slow stammen uit 1969 en zien het levenslicht op Columbia Records. De laatste song op deze cd What About Me (1964) komt van het Old Town Records label, een Doo Wop muziek gespecialiseerd label dat in de vijftiger en zestiger jaren in New York gerund werd door de broertjes Hy Weiss en Sam Weisse en in 2000 op de verzamel cd Old Town Records Presents City Blues op het Collectables Records Corp label verkrijgbaar was.

Al met al een zeer verzorgde compilatie, wellicht niet helemaal in chronologische volgorde maar die informatie is in het bijgeleverde boekje terug te halen. Een mooi overzicht van het blues en rhythm and blues repertoire uit de jaren zestig van een uitstekende bluesartiest die heden ten dage nog volop aan het werk is.

01. I Got To Know
02. Cuddle Up
03. I Once Loved You Baby