Jimi Barbiani Band – Boogie Down The Road LIVE!

We zouden Jimi Barbiani kunnen kennen van de rock formatie W.I.N.D, een Italiaanse band die eind jaren tachtig is ontstaan, waarin rock, jazz en blues werden gecombineerd met psychedelische rock elementen. Barbiani heeft aan vier albums van deze band meegewerkt, W.I.N.D (2000), Hypnotic Dream (2002), Groovin’ Trip (2004) en Live in the Land of Milk and Honey (2005). In 2004 maakt hij samen met Johnny Neel, toetsenist van de Alman Brothers Band en Gov’t Mule het album Johnny Neel and the Italian Experience.

Ondertussen staat hij al geruime op eigen benen en levert in 2010 zijn debuut cd Back on the tracks (Andromeda Relix records) af. Vier jaar later volgt zijn tweede album Blue Slide (Andromeda Relix-Grooveyard records), de titel geeft al een beetje aan wat we mogen verwachten, inderdaad slidespel op een hoog niveau maar de man heeft veel meer te bieden. Overigens nog maar kort geleden, half februari om precies te zijn verzorgde hij nog drie optredens in ons land waarbij hij onder andere de Bluesclub XXL in Wageningen aandeed. Het een en ander ter promotie van zijn nieuwste wapenfeit Boogie Down The Road LIVE! (Grooveyard records). De opnames zijn op 21 januari 2017 op Castle Of Udine Italië vastgelegd en nu eindelijk beschikbaar op cd.

De cd gaat met de verzengende boogie Boogie Chillen van start, het is meteen duidelijk dat we het hier met een gitarist van doen hebben die er van houdt de zaak stevig aan te pakken en zijn slide met een vette toon laat spreken. Met de zelfgepende slowblues Looking For The Truth haalt Barbiani het tempo flink terug. Pietro Tausher, die als gasttoetsenist is aangetrokken, vult de ruimtes vakkundig in en legt een stevige bodem voor Barbiani’s vlotte soli. Ook Sad Soul is van eigen hand, ondanks zijn stevige toon weet Jimi Barbiani met subtiel slidespel deze instrumentale ballad veel gevoel mee te geven. Nee, dan gaat het er in de boogie La Grange van ZZ Top er veel minder subtiel aan toe. Stevie Wonder’s Cause We’ve Ended As Lovers is een nummer dat je niet zo snel zou verwachten op de setlist van Barbiani maar met de bijdrage van Tauser op de toetsten weet hij er een overtuigende eigen en gevoelige versie met vingervlug snarenspel van te maken. Het veel gecoverde Hey Joe (Billy Roberts) kennen we uiteraard allemaal van Jimi Hendrix en gaat eigenlijk nooit vervelen, ook Barbiani’s uitvoering mag er wezen en geeft hem alle ruimte om zijn fabuleuze techniek te etaleren. En wellicht is daar Ten O’Clock Train een nog veel groter voorbeeld van, na een fenomenaal slide intro zet hij zijn band in een heerlijke denderende traingroove, waarover Barbiani geweldig soleert, petje af!!!. Een goed moment om even zijn band voor te stellen, vanaf 2009 is Daniele Vicario als bassist aan de band verbonden en sinds 2011 bezet Gianluca Zavan de kruk van de slagwerker. Samen vormen zij de flexibele en solide ritme sectie die net zo makkelijk schakelt van een stuwende Going Down (Don Nix) naar de shuffle Look On Yonder Wall (Elmore James) waarop Barbiani qua slidespel nog eens alles uit de kast haalt. Barbiani besluit zijn live cd met de stuwende Boogie Man, waarop Nicholas Zampa even achter de toetsten is aangesloten en een stevige Hammondbodem legt.

Met de release van Boogie Down The Road LIVE! zal Jimi Barbiani zijn fans absoluut een groot plezier hebben gedaan. Hij beschikt dan misschien niet over de beste stem maar zijn spel compenseert dat meer dan voldoende. Een ijzersterke live cd waarop we de vele facetten van Barbiani’s virtuoze spel voorbij horen komen.

01. Boogie Chillen
02. Looking For the Truth
03. Sad Soul