Joel DaSilva – Everywhere from Here

Joel DaSilva’s ouders waren rondreizende muzikanten uit Brazilië. Zijn moeder was zangeres, die op adequate wijze door zijn vader op gitaar werd begeleidt. Maar eigenlijk heeft hij zijn vader amper gekend, want op 3 jarige leeftijd overlijdt hij plotseling. Met trots is hij in de voetsporen van zijn vader getreden. Hij begint al op jonge leeftijd als bar hulp zijn oudere broer te ondersteunen die dan in een bluescafé werkzaam is, met als doel om dicht bij de muziek te zijn. Het opzetten van apparatuur voor touring bands brengt hem dichter bij geroutineerde muzikanten.

Op zijn achttiende is hij leadgitarist van de bluesformatie Junior Drinkwater and the Thirstquenchers. Later zal hij een tijd jump blues, psychobilly en zelfs in de surf georiënteerde blues band de Hep Cat Boo Daddies gaan spelen. Deze in Rockford, Illinois geboren, maar in Chicago opgegroeide zanger gitarist heeft het podium mogen delen met B.B. King, Ray Charles, Fabulous Thunderbirds, Reverend Horton Heat, Edgar en Johnny Winter, Los Lobos, Magic Slim & The Teardrops en Coco Montoya. In 2011 verschijnt het titelloos debuut album van Joel DaSilva & The Midnight Howl, een album waarop hij schrijversondersteuning krijgt van Albert Castiglia. Naast het musiceren houdt hij zich in deze periode ook bezig met acteerwerk, zowel in regionale theaters als in independent film producties. In 2013 neemt de band deel aan de International Blues Challenge in Memphis, Tennessee en eindigt uiteindelijk in de semi-finales.

Het jaar erop verschijnt de tweede cd Durty Howlin’ Blues van Joel DaSilva & The Midnight Howl. Ondertussen werkt DaSilva al een tijdje volledig onder eigen naam en heeft tegenwoordig Fort Lauderdale, Florida als uitvalsbasis gekozen. Voorafgaand aan zijn nieuwe release Everywhere from Here lanceert hij in juli van dit jaar de single Shake. Voor de opnames van dit album duikt hij met bassist Robert Cleary en drummer Chris Peet de TrunNoyz Studios in Fort Lauderdale, Florida in. Daarnaast worden voor een aantal tracks gastmuzikanten uitgenodigd.

De single Shake is gelijk ook de eerste track van het album, een stevige bluesrock zong die hij samen met Richie Supa (Aerosmith) en Stephen Gibb (zoon van Barry Gibb) heeft geschreven. Door met Everyday Man, een nummer dat meer naar poppy rock neigt en dat lijkt ook het concept van het album. Na een blues nummer volgt een nummer dat qua stijl afwijkt. In Down in the Delta weet DaSilva een mooie onheilspellende en dreigende sfeer neer te zetten, maar in de daaropvolgende track Chasin’ the Sun belanden we, mede door de pedal steel party van John Calzavara ineens in vrolijke country flow. Terug naar de blues met fraaie licks van Joel in Cadillac Mama, heerlijk!!. In Bad World, met accordeon ondersteuning van Alejandro Sanched laat hij zijn Braziliaanse roots duidelijk doorklinken. Het intro van This Day I Bleed zet je even op het verkeerde been, na een akoestisch intro schakelt de band over naar stevige bluesrock om vervolgens de heerlijke shuffle Spell On Me in te zetten. Het lijkt alsof DaSilva door zijn afwijkende nummers heen is want met Time Heals All The Wounds trakteert hij ons op een slowblues, die voorzien is van Albert King style gitaarlicks. Zijn Zuid Amerikaanse afkomst komt nog even terug in het korte en instrumentaal gespeelde My Brazilian Soul, dat opgebouwd is op een dito ritme.

Voor de promotie van zijn single Shake en het album Everywhere from Here tourde Joel DaSilva uitgebreid in de States en Canada, waarbij hij onder andere optredens verzorgde in Buddy Guy’s Legends in Chicago (Buddy Guy jamt tijdens dit optreden zelf mee), Montreal International Jazz Festival, The Country’ in Nashville, House of Blues in Chicago, Blues on Whyte in Edmonton, Alberta Canada, Mont Tremblant International Blues Festival, Pittsburgh, Nashville en Atlanta. Een album dat qua stijl op diverse gedachten hinkt en zo een breed publiek kan aanspreken, wat voor hem mogelijk maakt om van de diversiteit aan festivals en evenementen gebruik te maken, gezien zijn promo tour. Ik kan zijn bluestracks het meest appreciëren.

01. Shake
02. Everyday Man
03. Down in the Delta