Keith Stone with Red Gravy – Blues With A Taste Of New Orleans

Keith Stone groeit op in het hart van de bruisende blues, soul en rhythm and blues scene van New Orleans,Louisana, waar hij in 1965 ter wereld komt. Al snel absorbeert hij alle culturele activiteiten en muziek stijlen die deze stad te bieden heeft en begint in zijn tiener jaren met het gitaarspel. Op zijn negentiende speelt hij zijn eerste betaalde optreden en gaat met vijftig dollar weer naar huis. En van daar uit bouwt hij het langzaam op met optredens in lokale clubs en festivals.

Ondertussen is hij aan zijn tweede album toe, in 2016 had hij al het goed ontvangen album The Prodigal Returns op zijn naam staan en nu ruim twee jaar later ligt daar Keith Stone with Red Gravy, een in eigen beheer uitgegeven album waarop Keith zich laat ondersteunen door de band Red Gravy, die uit een aantal zeer ervaren muzikanten bestaat en per toeval samenkomen voor een korte tour naar Florida waarvoor Keith deze muzikanten benaderde.

Op basgitaar de van oorsprong uit Oakland, California afkomstig Kennan Shaw, die van begeleiden zijn vak heeft gemaakt en zo het podium heeft gedeeld met The Shirelles, Eric Lindell, The Ramones, Sha Na Na, Etta James, Sudden Fun, Danny Click, John Lisi, Danny Alexander, Ron Hacker, Jason Ricci, Laura Rain and the Ceasars, Tad Robinson, John Lee Hooker Jr. en de veel te vroeg overleden Candye Kane.

Drummer van dienst is Eddie Christmas, geboren en getogen in New Orleans waar hij muzikanten als Gerald Levert, The Black Crows, Jon Cleary, Red Gravy, The Pentones, en Billy Iuso van strak slagwerk heeft voorzien.

Tom Worrel maakt de band compleet, deze in Iowa geboren toetsenist studeerde muziek aan de University of Iowa en deed ruime ervaring op als begeleider van Johnny Adams, Deacon John, Marva Wright, Mem Shannon, Walter Wolfman Washington, Johnny Sansone, The Wild Magnolias en Shebe Kimbourgh.

Op deze cd, die met tien tracks is gevuld krijgt de band op de eerste track ondersteuning van slide gitarist Brent Johnson. De tweede gastmuzikant op deze cd Jimmy Carpenter, komt op drie tracks op saxofoon een bijdrage leveren. De band gaat met Ain’t That the Blues met een naar latin achtige groove, waarin Brent Johnson de slide ter hand neemt zeer swingend, uit de startblokken om er vervolgens met een waanzinnig funkende Love Done Put Me Down er nog eens dunnetjes over heen te gaan. Deze gasten weten feilloos hoe deze ritmes gespeeld moeten worden. Zelfs in het swampy klinkende You Ain’t Got Nothing weet de band weer tot een funky climax te komen en uiteraard ontbreekt een New Orleans beat op deze cd niet. In Red Gravy, met heerlijk piano spel van Tom Worrell toont de band aan dit genre tot in de finesses te beheersen, dat zit gewoon in de genen van deze gasten. In het lekker slepend Crazy in Love with You neemt de band even wat gas terug om vervolgens met een groovende shuffle Don’t Count Me Out vol spetterend gitaarwerk de boel weer flink op te kloppen. Na het met Zuid Amerikaanse ritmes doorspekte Blue Eyed Angel en het funky Time to Move On is het tijd voor de relaxte slowblues Hard to Have the Blues. In Something in the Water weet pianist Tom Worrell een heerlijk New Orleans sfeertje neer te zetten, een prima track om deze gevarieerde cd mee te besluiten.

Voor de opnames van deze cd heeft Keith Stone een aantal vaklieden om zich heen weten te verzamelen. Het album staat bol van groovende thema’s met hier en daar een smaakvol rustpunt. Hoogwaardige muziek uit de Crescent City, waar je niet stil bij kunt blijven zitten.

01. Ain’t That the Blues
02. Love Done Put Me Down
03. You Ain’t Got Nothing