Lothar, Nande and Schack – Walk Right In

Tim Lothar en Peter Nande werken al wat langer samen. Beide mannen hebben hun sporen in het Deense bluescircuit al ruimschoots verdiend en zijn in hun land al jaren lang gerespecteerde bluesmuzikanten. De heren spelen ook samen in Blues Jamboree, een Scandinavisch blues collectief dat ondertussen twee albums op zijn naam heeft staan. In 2009 brachten ze op het Straight Shooter Records label het zeer goed ontvangen album Two For The Road al uit.

Nu ligt daar Walk Right In met opnames, die in 2016 met ritmische ondersteuning van Mik Schack al zijn vastgelegd en nu alsnog op cd beschikbaar zijn. Ik kan je meteen melden dat het een zeer verrassend album is geworden. Live opgenomen oude stijl blues waar de spontaniteit vanaf druipt. Het klinkt allemaal zeer intiem en een klein publiek heeft mazzel getuige te mogen zijn van deze uiterst relaxte bluesjam. De heren weten een uiterst intieme en authentieke sfeer neer te zetten. Met minimale middelen wordt het maximale vol overtuiging neergezet. Maar ook de verpakking liegt er niet om, machtig mooi verzorgde cartoons geven een extra dimensie aan deze fraai verzorgde uitgave.

De mannen trappen jazzy en swingend af met Walk Right In van Gus Cannon, wat tevens de titel van de cd is om vervolgens met meerstemmige zang een authentiek sfeer neer te zetten in Get Right Church, een gospelsong die hier met minimale middelen een soort van fieldsong bewerking krijgt. Vanaf de eerste slide toon af aan is het duidelijk dat er een Muddy Waters song voorbij komt, I Be’s Troubled wordt in een vlotte authentieke wijze vol overtuiging neergezet. Walter Jacobs Mellow Down Easy kennen we in vele westcoast blues band uitvoeringen naar dat de song in een akoestische setting ook prima uit de verf kan komen bewijst deze versie wel. Uiteraard ontbreekt de harmonica niet op dit nummer en zo blaast Peter Nande zijn eerste lekkere vuige noten op zijn elektrisch versterkte harp. Maar ook met akoestisch harpspel staat Nande zijn mannetje, Charley Pattons High Sheriff Blues wordt met minimale middelen rustig en kalm neergezet. En zo wisselen de heren groovy (Grab A Root An’ Growl en Ain’t Too Old) en rustige (You Gotta Move) stukken af. Svante Sjöblom Vrak levert op mandolinebanjo een fraaie bijdrage op Sleepy John Estes Liquor Store Blues. Na de trainblues Rhythm & Rails, een solo stuk van Peter Nande dat mooie tempowisselingen kent is het tijd voor de afsluitende track You Can’t Get That Stuff No More (Tampa Red) waarin iedereen nog even ruimte krijgt om flink uit te pakken.

Wederom een uitstekende uitgave op het Deense Straight Shouter label, dat met enige regelmatig met fraai authentiek akoestisch werk op de proppen weet te komen en met Walk Right In een zeer goede aanvulling aan hun catalogus hebben toegevoegd.

01. Walk Right In
02. Get Right Church
03. I Be’s Troubled