Mama SpanX – State of Groove

De band Mama SpanX, die New York als uitvalsbasis heeft, bestaat nog niet zolang. Ergens in 2015 leggen Nikki Armstrong en Ben Beckley het fundament voor de band. Hun samenwerking gaat terug naar Los Angeles, waar ze samen songwriting en producers werk hadden gebundeld. Nikki, van oorsprong uit Riverhead, Long Island, verhuist naar Boston en vervolgens Los Angeles voor haar muziekstudie. Naast haar muziekstudie ontwikkeld zij haar dans- en acteertalenten. Na haar studie vestigt zij zich weer in New York waar ze onder andere Whole Lotta Blues, The Nikki Armstrong Project en het tribute project Just Janis formeert. Met diverse relaeses op haar naam Blues and Jazz, Live at B.B. King’s, Turnin’ & Burnin’, New, Borrowed & Blue en haar voorlaatste uitgave uit 2012 Now and Then is het hoog tijd om haar krachten weer te bundelen met drummer, arrangeur en producer Ben Beckley.

Deze van oorsprong jazz drummer zit al sinds zijn elfde achter de ketels, studeerde muziek aan het Berklee School of Music en Manhattan School of Music en heeft sindsdien in ontelbaar veel bands in het genre rock, soul, funk, blues, country, latin en zelfs Ierse muziek gespeeld. In Steve Johnson vinden de beide de ultieme gitarist. Johnson, die in 1963 met gitaarspelen begint heeft het podium gedeeld met Paul Butterfield, Johnny Copeland, Paul Schaeffer, Albert Collins, Little Jimmy King, Jaco Pastorious, Fernando Saunders, Leslie West, Little Mike, Hubert Sumlin, Nikki Armstrong, Popa Chubby en Michael Hill. Naast zijn drie eigenbeheer producties met het powerblues trio The Tanks en drie albums voor Virgin Records heeft hij vijf albums onder eigennaam voor het Franse Dixiefrog label op zijn naam staan. Voor het koperwerk zijn de minstens zo ervaren Julie Sax-Woodwinds en Steve Sadd verantwoordelijk. Toetsenist Harlan Spector en bassist David Abercrombie maken de band compleet. Een bezetting die een brede achtergrond kent en dat ook uitdraagt in het gekozen repertoire, waarin rock, soul, funk en pop in veelal zelf geschreven stukken samenkomen.

Het gekraak van een oude grammofoonplaat kondigt het eerste nummer Rocket aan en zo maken we al snel kennis met de heerlijke, haast rauw klinkende stem van Nikki Armstrong, die een stevige soulvolle funk uitvoering van het nummer weet neer te zetten. Beide Steve’s laten op solistisch vlak even kort van zich horen en het is duidelijk, hier is een hecht team aan het werk. Het zelfde plan wordt een beetje doorgetrokken in Wild Emotion en het zeer groovy klinkend Crawl. Dit pad wordt even verlaten in de stampende rocker Being Beautiful om vervolgens het tempo te verlagen in Wrong Side Of The Garden, waarin veel ruimte is voor uitstekend bluesy gitaarwerk van Steve Johnson, zoals we hem kennen van zijn Dixiefrog albums. Al snel wordt het tempo weer opgeschroefd en zet de band een funky uitvoering van Alligator Boogaloo neer. Ook Thinkin’ ligt in dit genre maar waar de eerste naar blues neigt, daar schuift Thinkin’ meer op naar een poppy uitvoering, waarin solistische ruimte is voor Hammondspeler Harlan Spector en gitarist Steve Johnson. Anywhere You Are is een absoluut rustpunt op dit album, deze ballad steunt voornamelijk op het pianospel van Harlan Spector en geeft daardoor alle ruimte aan de prima zangeres Nikki Armstrong. Dan zijn we al weer aangeland bij de laatste track, State of Groove, de titel zegt genoeg en alleen al de diepe tonen uit de zessnarige fretloze bas van David Abercrombie staan garant voor de groove die de speakers uit spat. Een fijn album, dat de nodige variatie kent en ons kennis laat maken met een hecht gezelschap, die diverse stijlen op smaakvolle wijze met elkaar weet te verbinden.

1. Rocket
2. Wild Emotion
3. Crawl