Martin Harley & Daniel Kimbro – Static in the Wires

Tekst: Rein van den Berg

Ik schrijf deze tekst terwijl we 2016 allemaal nog uit moeten hobbelen. Wat een idioot jaar! Ondenkbare verschuivingen in een politiek landschap die een ommekeer aanduiden waardoor de wereld steeds verder lijkt af te glijden. Mogelijkheden te over voor de “scrupulozen”, terwijl de grijze massa daarbij een greep doet naar zijn laatste strohalm. De zoveelste, want zij zaten toch al in de tag van het kapitaal. Ontwikkelingen waar je je hart bij vasthoudt. Muzikaal gezien was 2016 een stuk meer hoopvol, of wordt hiermee het vooroordeel bewaarheid en haalt de artistiekeling het ultieme naar boven bij twijfel, onzekerheid en wanhoop? Punt erachter! Laten we het beste halen uit 2017, en niet alleen voor onszelf. Laten we de minder bevoordeelden vooral niet uit het oog verliezen. Static in the Wires werd opgenomen in the Wow & Flutter Studios van Nashville. Slechts 4 dagen hadden de heren nodig. Bassist Daniel Kimbro (bekend van Jerry Douglas en Larkin Poe) en gitarist Martin Harley hebben opnieuw de koppen bij elkaar gestoken. Twee talentvolle musici die elkaar naadloos vinden. Kan we voorstellen dat ze elkaar inspireren. Spontaniteit is hierbij de verbindende factor. Dit zijn geen musici die je moeten opzadelen met vaste regels. Dit soort artiesten moet je alle ruimte geven.

Beide heren trekken met hun muziek de wereld over. Van Canada naar Europa, en terug door de Verenigde Staten van Amerika, maar op vrijdag 21 april te Amen, Drenthe. Overal vinden ze een wel luisterend oor, en terecht, en hun album Static in the Wires verklaart waarom. Ultieme beleving zoals de steelgitaar van Harley versmelt met de logge basstoten van Kimbo. Wanneer je beide kwaliteiten combineert heb je de verklaring voor hun succes. Life can be easy, maar dan moet je wel van muziek houden. Uit Static in the Wires blijkt hernieuwd dat muziek verbindt. Ongecompliceerd genieten waant je even weg van de onvoorspelbaarheid waaraan we iedere dag bloot staan. Besef de luxe waarin je je bevindt. Mean Old City – Part 2, het nummer waarmee dit album van Martin Harley & Daniel Kimbo eindigt is een bewerking van een eerdere snoeiharde uitvoering afkomstig van een van Harkey’s soloplaten. Deze lome versie bevalt mij aanzienlijk beter. Minder spierballen, meer zeggingskracht. De muziekliefhebber mag zich gelukkig prijzen dat deze beide mannen elkaar gevonden hebben. Feestje waar je bij wil zijn!

Release: 10 February 2017
Label: Del Mundo Records

Website Martin Harley