Mo Al Jaz and friends – The Blues of Little Walter

Je begeeft je op glad ijs wanneer je een Little Walter tribute album opneemt. Wanneer de hoes en alles er omheen ook nog eens de sfeer van Chess Records rond de vijftiger jaren van de vorige eeuw uitademt, dan schep je hoge verwachtingen. Little Walter Jacobs is zonder twijfel een van de meest invloedrijke blues harmonicaspeler aller tijden. Over dit project is nagedacht, niets is aan het toeval overgelaten. Mo Al Jaz is een groot liefhebber van het spel van Little Walter, tot het idolate toe mag je gerust stellen. Al geruime tijd had hij een tribute in overweging maar het realiseren van dergelijke plannen bleek erg moeilijk te zijn, en kijk, daarvoor moet je dan weer Little Victor hebben, die weet als geen ander een dergelijk project vorm te geven.

Uiteraard begint het met de muzikanten, zij zullen het materiaal moeten beheersen en in staat zijn de sound van de vijftiger jaren te kunnen reproduceren en zich kunnen verplaatsen in de begeleiders van Little Walter in die tijd. Voor die taak heeft Mo, naast het ritmetandem Francesca Shaw (bas) en Robert Pokorny (drums), de gitaristen Dexter Shaw en David Imir weten te strikken en van meet af aan wordt het duidelijk dat deze mensen zich volledig ondergeschikt maken aan de muziek en het materiaal tot in de puntjes beheersen. De fifties sound staat als een huis en is de juiste basis waarover Mo Al Jaz zijn harpspel kan uitstorten.

Op het instrumentaal gespeelde Off The Wall komt zijn harpspel meteen heel dicht bij de sound van Little Walter Jacobs en wordt het duidelijk dat hij het materiaal tot in de finesses heeft bestudeerd. Dat gegeven geldt voor het hele album, My Babe, Last Night, Blues With A Feeling en Tell me Mama, zonder uitzondering weet hij het spel van de grootmeester ter reconstrueren, maar ook qua zang weet Mo Al Jaz te overtuigen. In het begeleidend schrijven wordt nog gekscherend aangehaald dat zijn Franse accent hem mogelijk als de Charles Aznavour van de blues laat klinken, een kleinigheid zou ik zeggen bij alles wat de man weet neer te zetten. Wanneer Marion Jacobs Diaz, de dochter van Little Walter ook nog eens het predicaat ‘Good Job Dad Approved’ aan het album meegeeft dan zit het wel snor. Alhoewel je aan het allerlaatste zou kunnen twijfelen, Walter Jacobs was een zeer temperament vol mannetje. Het een en ander blijkt ook wel uit de film Cadillac Records, een film die prachtig verbeeld hoe het rond de veertiger- tot en met de zestigerjaren aan toe zou zijn gegaan bij Chess records, en waarin Little Walter veelvuldig wordt geportretteerd. Met The Blues Of Little Walter leveren Mo Al Jaz en zijn geweldige begeleiders een ultiem album af waarbij niets aan het toeval is overgelaten. Alles klopt, zowel de sound als de verpakking waarin de schijf is opgeborgen.

01. Off The Wall
02. Aw’h Baby
03. I’ve Had My Fun