Mojo Blues Band – 100% Approved Live (2 CD) / Live On Stage At Metropol (DVD)

Dit Oostenrijkse blues orkest timmert ondertussen al veertig jaar aan de weg. Vaste waarde van de band is altijd zanger, gitarist en harmonicaspeler Erik Tauner geweest, deze man is vanaf het eerste uur in 1977 van de partij. Al eerder verzorgde hij met pianist Joachim Palden duo optredens in en om Wenen. In 1978 brengt de band zijn eerste album Shake That Boogie uit. Joachim Palden is dan ook als pianist aanwezig en blijft tot en met het derde album in de band spelen. Zijn plek wordt dan met het verschijnen van Hot Bricks in 1984 overgenomen door Christian Dozzler, nog zo’n getalenteerde en gerespecteerde pianist uit Oostenrijk, die later ook onder eigen naam behoorlijk faam weet te maken. In deze periode werkt de band regelmatig samen met zangeres Dana Gillespie, zij is dan ook als gast zangers op een aantal albums van de band aanwezig.

Het is bijna ondoenlijk om al de hoogte punten van de band kort samen te vatten maar een aantal zaken wil ik u niet onthouden. Het feit dat de Mojo Blues Band de enige bluesband met enige reputatie van Oostenrijk is stelt hen in staat om als tourband voor toerende Amerikaanse bluesartiesten te fungeren. Zo begeleide de band Johnny Shines, J. B. Hutto, Charlie Musselwhite, Louisiana Red, Sunnyland Slim, Champion Jack Dupree, Homesick James, Honeyboy Edwards, Leon Thomas, Katie Webster, Hal Singer, Big Jay McNeely, Eddie C. Campbell, Mojo Buford en Eddie Clearwater tijdens hun tournees.

In 1989 vertrekt de band naar Chicago en neemt daar in de ACME-studios met A.C.Reed, Willie Kent, Timothy Taylor, Big Mojo Elem , Robert Plunkett en James Taildragger Jones het album Wild Taste Of Chicago op. In 1992 maakt de band in Wenen opnames met Jimmy Anderson, Johnnie Allen, Harry Simoneaux, Little Mac Simmons, Taildragger, Golden Big Wheeler, Big Mojo Elem, Steve Bell en A.C. Reed voor Blues Roll, dat in 1994 verschijnt. A Chicago Blues Night Live, wederom met Taildragger als gast verschijnt in 1999. Hetzelfde jaar brengt de band ook nog eens het album Blues Parade 2000, een dubbel cd met opnames van illustere gasten als Jimmy Anderson, Jimmy McCracklin, A.C.Reed, Nappy Brown, Bob Gaddy, Larry Dale en Doug Jay, die tijdens verschillende sessies zijn vastgelegd. In 2001 lijkt de band met Erik Trauner, zang, gitaar, harmonica), Daniel Gugolz (bass), Markus Toyfl (gitaar), Thomas Horneck (piano) en Peter Müller (drums), die later Styx Record opricht (het label waarop de Mojo Blues Band in het vervolg al zijn albums zal uitbrengen) zijn laatste optreden te doen.

Al snel formeert Erik Tauner met nieuwe muzikanten een volgende versie van de Mojo Blues Band. Ondertussen bestaat de bezetting al weer heel wat jaartjes uit Siggi Fass (zang, gitaar), Charlie Furthner (piano), Herfried Knapp (contra bas) en Didi Mattersberger (drums) en vieren zij vorig jaar het 40 jarig bestaan van de band met het uitbrengen van de dubbel cd 100% Approved Live, die opnames bevat van meerdere live optredens over een periode van 10 jaar. Ook dit maal heeft de band meerdere gastmuzikanten uitgenodigd waarvan Gisele Jackson, Petra Toyfl en vooral John Primer wel het meest in het oog springend zijn. Op hetzelfde moment lanceert de band ook zijn eerste DVD Live On Stage At Metropol, die bestaat uit diverse opnames over de periode 2013 tot en met 2016 en waarop we ook weer Gisele Jackson, Petra Toyfl en vele anderen als gast mogen begroeten.

Cd 1 trapt af met de heerlijke piano boogie Check It Out, Baby waarin meteen ruimte is om de bandleden te introduceren aan het publiek om vervolgens door te stomen met de shuffle Blow Wind, Blow Wind. Met de inzet van een blazerssectie in het groovy Sick And Tired krijgt de sound van de band even een andere wending. De Mojo Blues band heeft een zeer gevarieerd programma waar de ervaring vanaf druipt, zo schakelt de band met het grootste gemak van Dust My Broom, met heerlijk Elmore James slidewerk naar een jazzy swingend Flat Foot Sam en One More Mile To Go. Gisele Jackson is de eerste gast vocaliste op deze schijf, met haar flexibele stem weet ze Further On Up The Road, My Country Man en Should I Ever Love Again, waarin we de New Orleans klanken van Professor Longhair en Fats Domino ontwaren, volkomen naar eigen hand te zetten. Maar ook Chuck Berry komt voorbij met diens Promised Land en de sound van Eddy ‘Guitar Slim’ Jones en Earl King met de stacato gespeelde riffs in The Things That I Used To Do. Dan is het tijd voor de tweede gast, niemand minder dan John Primer, die meteen met You Got To Pay The Price in een heerlijke Chicago shuffle groof zit. Met het rootsy klinkende I’m Not That Easy komt de eerste schijf na ruim 71 minuten tot zijn eind.

De tweede schijf opent met Reconsider Baby van Lowell Fulson, waarna het tijd is voor de tweede bijdrage van Primer, Call Me John Primer waarop de man met heerlijk slidewerk flink van leer trekt en een geweldige uitvoering weet neer te zetten. De volgende gast, Petra Toyfl brengt zowel As Long As I’m Movin’ en Nothing In Ramblin’ in een swing uitvoering om vervolgens het stokje weer aan Gisele Jackson door te geven in de vlotte piano blues The Pick Up en het jazzy Trouble In Mind. De Mojo Blues Band weet van ieder optreden een feestje te maken door hun publiek mee te nemen op een reis door het rijke blues songbook en ze voegen er zelf ook elementen aan toe. Shuffles zijn bij deze mannen in goede handen, of het nu om een uptempo versie als Black Nights en Talk To Your Daughter gaat of een heerlijk slepende Gold Tailed Bird, ieder shuffle krijgt zijn eigen benadering met zich mee. In Bring Me Flowers/Hell On Earth` combineert Erik Trauner het werk van William ‘Peetie Wheatstraw’ Bunch met eigen werk, een rustige met slide doordrenkte track die een country blues sfeertje met zich meedraagt. Met de vlot en vrolijke trainblues Tattle Tale komt deze tweede schijf tot zijn eind. De Mojo Blues Band heeft ons op deze schijf nogmaals ruim 70 minuten laten genieten van hun zeer gevarieerde blues. Met deze 32 songs voert de Mojo Blues Band ons door een deel van hun onuitputtelijke repertoire. De band toont met 100% Approved Live aan na 40 jaar nog zo fit als een hoentje te zijn. Een top band die we helaas te weinig in onze contreien zien.

Voor wie aan deze twee schijven nog niet genoeg heeft ligt daar ook nog eens de fraai vastgelegde dvd Live On Stage At Metropol, waarop we een aantal nummers van de dubbel cd tegen komen maar daarnaast ook veel ander werk als Off The Wall, Let It Rain, Hound Dog, Can’t Be Satisfied, Strollin’ With Bones en Kidney Stew , om er maar een paar te noemen, waardoor de dvd als prima aanvulling op eerder genoemde dubbel cd gezien kan worden. Twee zeer verzorgde uitgaves die het aanschaffen meer dan waard zijn!

CD1:
01. Check It Out, Baby
02. Blow Wind, Blow Wind