Regina Bonelli – Love Letter

Regina Bonelli bracht in 2015 haar debuut album Open Up The Door uit, nu is ze terug met Love Letter dat is uitgebracht op het True Groove Label. Ondertussen heeft ze het podium gedeeld met muziek iconen als Bobby Rush, Paul Simon, Martha Reeves, Blues Traveler, Popa Chubby, Ronnie Earl en The Temptations en is ze opgenomen in de New York Blues Hall Of Fame. De in Brooklyn, New York geboren zangeres heeft een aantal uitstekende en zeer ervaren muzikanten om haar heen weten te verzamelen, waarvan Tomas Doncker (Madonna, Ivan Neville), Michael Hill (Michael Hill’s Blues Mob), Kevin Jenkins (Shemekia Copeland) en Nick Rolfe (Aretha Franklin, James Taylor) wellicht het meest in het oog springen.

Regina is zwaar beïnvloed door de vroege Blues and R&B legendes uit de jaren zestig en zeventig, maar ze geeft ook ruimte aan funk en pop invloeden binnen haar muziek. Naast Regina Bonelli zijn Tomas Doncker, Michael Hill en Kevin Jenkins de songsmeden van dit album. Slechts voor de Rolling Stones cover Paint It Black is Regina Bonelli te leen gegaan bij Mick Jagger en Keith Richards, de rest van de songs is binnen de band gehouden.

Het album gaat van start met Don’t You Put Your Hands On Me, een stevige groovy bluesy track die ook als single is uitgegeven. Meteen wordt het duidelijk dat we het met een dame van doen hebben die met een stevig rauw keel geluid behept is. De daarop volgende track Playin’ In The Dirt klinkt mede door het harpspel van Gary Schreiner een stuk authentieker. Met het grootste gemak schakelt Regina richting soul getint materiaal, zowel Nothing I Can’t Handle en A Little Rain Must Fall klinken met ondersteuning van saxofonist Mark Henry lekker soulvol. Met de titel song Love Letter haalt ze het tempo iets terug. Na deze buesy ballad verlaat ze enigszins het blues en soul pad en schuift ze door naar wat meer poppy materiaal als Straighten My Crown, waarop Bonelli blijkt geeft ook prima op de Wurlitzer uit de voeten te kunnen, de eerder genoemde Rolling Stones Cover Paint It Black en de afsluitende track The Ladder.

Een prima album van een zeer getalenteerde zangeres, die door een breed arsenaal aan stijlen is beïnvloed en dit terug laat komen op Love Letter. Ook fijn om weer eens iets te horen van Michael Hill, de uitstekende New Yorkse zanger gitarist die in de jaren negentig zijn albums voor Alligator Record opnam.

1. DON’T YOU PUT YOUR HANDS ON ME 4:46
2. PLAYIN’ IN THE DIRT 4:05
3. NOTHING I CAN’T HANDLE 4:25