Rob Lutes – Walk in the Dark

Het is inmiddels 5 jaar geleden dat ik Rob Lutes voor het eerst hoorde, samen met Rob MacDonald in Cafe Cactus. Daar maakten beiden een dusdanige indruk dat ik ze ben blijven volgen, zowel solo als in andere samenstelingen. Nu viel er onlangs de nieuwe schijf van Rob Lutes op de mat en deze werd dan ook gelijk aan diverse luisterbeurten onderworpen.

Vanaf de eerste noten weet hij mij alweer te boeien en niet alleen vanwege die geweldige strot, ook de composities zitten weer voortreffelijk in elkaar. Het is niet vernieuwend wat hij doet, maar hij weet zijn rootsy/bluesy nummers zo lekker op te schudden en af te stoffen dat het elke keer een genot is om naar te luisteren. Als je dan leest dat de cd grotendeels in drie dagen is opgenomen,is dat een waar kunststukje.

Hij krijgt op deze cd de steun van zijn vaste maat Rob MacDonald op gitaar en toetsenist Bob Stagg, Guy Belanger op mondharmonica, Andrew Horton op bas, Mark Nelson drums, Joe Grass op mandoline, Josh Zubot viool en dan hebben we nog voor twee nummers de achtergrondzang van Josephine von Soukkonov en Ian Kelly.

Deze combinatie van muzikanten geven de 12 eigen (en co-writing) nummers en 1 cover van John Prine (Rocky Mountain Time) een mooie intieme sfeer mee. Er is heel doelgericht naar de instrumenten gekeken welke te gebruiken in welk nummer. Hierdoor zal de cd niet vervelen, er zit geen herhaling in, de sfeer schuift steeds een stukje op, gebruik makend van de tempowisselingen.

Dit is een cd die elke Rob Lutes liefhebber klakkeloos kan aanschaffen, het is weer een topproduktie geworden.

1. A Little Room 4:39
2. There’s No Way to Tell You that Tonight 3:44