Robert Jon & the Wreck – Good Life Pie

engelse  vlag
Deze vijfkoppige band uit California had mij al verrast met de EP Rhythm Of The Road en het album Glory Bound. Dus waren de verwachtingen met deze nieuwe schijf hoog gespannen. Die verwachtingen werden nog groter na het live optreden in NiXenMeer, Enschede.

Robert Jon Burrison (Vocals/Guitar), Kristopher Butcher (Vocals/Guitar), Andrew Espantman (Drums), Steve Maggiora (Vocals/Keys), Dave Pelusi (Vocals/Bass) staan er om bekend te leven voor muziek, whiskey en kilometers maken. En dat laatste laten zij deze ‘Good Life Pie’ tour in Europa ook zien. Van 13 mei tot en met 26 juni, dertig optredens in Nederland, Zweden, Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje. Om dit te onderstrepen, op 9 juni optreden in Venetie en op de 10e in Barcelona in de tussentijd ruwweg 1300 kilometer overbruggend. En dan toch nog een spetterende show neer zetten, dan ben je een echte liefhebber. Van een band die live zo’n indruk maakt hoop je altijd dat het live gevoel ook op de studio cd is terug te horen/voelen. En ik kan volmondig zeggen dat dit de heren gelukt is.

Met Glory Bound in het achterhoofd, de cd eerst vluchtig beluisterd te hebben, twijfel ik nog. De sound is toch wat anders. Maar bij de tweede keer draaien, draait mijn mening al bij, de sound is er nog wel degelijk maar zo anders verpakt. En bij de derde beurt ben ik helemaal over stag. Wat heeft de band weer een knappe schijf gemaakt met verrassende songs. Zoals de opener Rollin’ een typische southern is maar dan wel met hele fijne gitaarloopjes er tussen door. Mogen de meeste nummers van mij al op flink volume draaien dan geldt dat zeker voor Bad For You, gitaar met flink wat distortion, gillende gitaren en een orgeltje dat doet denken aan Meddle van Pink Floyd, een pracht nummer. Met de nummers Good Life Pie, The Death Of Me en Hit Me Like You Mean It hebben we dan de sound van Glory Bound te pakken, waarvan op de laatste ook weer duidelijk de invloeden van de Allman Brothers te horen zijn, een genot voor de oren, maar dat geldt eigenlijk voor het hele album. Een wat afwijkend nummer is het jammende Tightrope en zoals het met een jamnummer hoort, lekker lang en zeker zo goed als ik hem in de live uitvoering heb gehoord.

Te veel taart is ongezond, maar deze Good Life Pie is er één die je leven verrijkt en veelvuldig gedraaid gaat worden in huize Van Eck, nu nog op cd maar over enkele maanden zal dat ook vanaf vinyl kunnen. (Spitfire Music)

Website Robert Jon & The Wreck