Steve Baker – Perfect Getaway

Steve Baker geeft op zijn website aan dat hij één van de weinige gelukkigen is die door zijn harmonicaspel in zijn levensonderhoud kan voorzien. Hij realiseert zich ten zeerste dat hij ook nog eens mede verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van dit instrument en dat hij voor velen een inspiratiebron en toonzettend is geweest, in zowel Europa als wereldwijd. Steve komt in 1953 in London ter wereld en zal er zijn hele jeugd daar doorbrengen. Tegenwoordig woont hij in de omgeving van Hamburg. Sinds 1975 is hij als professioneel muzikant onderweg, waarbij hij zich beweegt tussen country, folk, funk, soul en jazz zonder dat de blues ooit ver weg is. Sinds jaar en dag is zijn naam verbonden aan Chris Jones, totdat deze in 2005 komt te overlijden.

Voor Acoustic Music Records heeft het duo vier zeer goed ontvangen cd’s opgenomen, dit leidde tot tours door heel Europa, Australië, Rusland en Amerika. Daarnaast werkt hij regelmatig samen met de Duitse blueslegende Abi Wallenstein, waarmee Steve zes albums voor diverse labels heeft opgenomen. Sinds 2011 deelt Steve Baker vaak het podium met Dave Goodman. Met deze Canadese zanger gitarist neemt hij in 2012 de cd The Wine Dark Sea (Acoustic Music Records) en in 2016 de live cd Bielefeld Bootleg (Blind Lemon Records) op. Al jaren werkt hij als adviseur voor Hohner en mede door zijn toedoen staat de legendarische Hohner Marine Band harp weer volledig in de belangstelling en zijn er nieuwe versies ontwikkeld. Zo zijn nu de Marine Band Deluxe, Marine Band Crossover en de Marine Band Thunderbird beschikbaar. Ook op het vlak van doceren heeft Steve behoorlijk naam weten te maken, zijn in 1990 uitgegeven The Harp Handbook wordt als standaardwerk aangeduid. Daarnaast verschenen er drie uitgaves onder de noemer Blues Harmonica Playalongs en voor beginners de cd/boek combinatie Step by Step, die in vijf talen is verschenen. Regelmatig verzorgt hij workshops, waarvan de Harmonica Masters Workshops in Trossingen wereldwijde erkenning en belangstelling mag beleven.

Vorig jaar verscheen op Rockstar Records de cd Alexis Korner, Tony Sheridan & Steve Baker at RIAS, een historische live opname uit 1981. Voor zijn eerste solo album Perfect Getaway op Timezone Records heeft hij zijn krachten gebundeld met Kai Strauss, Christian Rannenberg, Alex Lex, Mo Fuhrhop en Thomas ‘Gaz’ Brodbeck. De cd opent met Anyway You Do, een naar roots neigende track waarop Baker heerlijk akoestisch blaast. De eerste bluesklanken komen voorbij in het groovy Blind Man Blues, maar dan wel zo’n rollende blues die zijn oorsprong in New Orleans kent. Het gaat er heerlijk relaxed aan toe in Brand New Day, waarop Baker wederom blijk geeft de harmonica uiterst te beheersen. Nergens blaast hij het vol, al zijn noten zijn wel overwogen gekozen en zijn een aanvulling op zijn zang. Hetzelfde plan trekt hij door in de slow blues Notional Security Blues, met uiterst smaakvolle piano ondersteuning van Christian Rannenberg. Alle remmen los in de rocker Born In London, waarin Steve Baker vertelt dat hij niet op zoek was naar de blues, maar dat de blues hem heeft gevonden. Kai Strauss krijgt alle ruimte en pakt even flink uit met een korte solo. Dat Baker de blues in zich heeft blijkt wel uit de instrumentaal gespeelde track Doublecrossed & Blue, een mineur slowblues waarin Steve zeer melodieus te werk gaat. Na een wederom relaxted klinkend Hustle On Down, gaat het er iets ruiger aan toe in Glad I Got You, waarin we de klanken van de Britste poprock uit de zestiger jaren ontwaren, die Steve met een lekker ruig randje op zijn harmonica extra kracht meegeeft. De vaart zit er goed in met de treinblues Soul Train waarin we naast ijzersterk blaaswerk van Steve Baker een goed op dreef zijnde Kai Strauss aantreffen, die ook het rock nummer Do Me van stevige gitaar riffs voorziet. De titelsong Perfect Getaway duurt al met al zo’n twee minuten en is in een mum voorbij. Net zoals de cd begonnen is, besluit Baker met een naar roots neigende song en komt de cd met One Word rustig tot zijn eind. Steve Baker laat op Perfect Getaway vele facetten van het harpspel horen en toont maar weer eens aan dat hij het instrumentje perfect beheerst.

Samen met zijn uitmuntende begeleiders, die zich geheel ten dienste van de songs hebben opgesteld grasduint hij door veertig jaar ervaring en laat hij op Perfect Getaway een aantal oude songs in een nieuwe versie terugkomen. Het is altijd fijn wanneer je ook je naasten in een project kan betrekken en dat doet Steve door dochter Gina de backing vocals te laten inzingen. Met Steve Baker’s Perfect Getaway heeft Timezone Records weer een prachtig item aan hun breed georiënteerde catalogus toegevoegd.

01. Anyway You Do
02. Blind Man Blues
03. Brand New Day