Steve West Weston – West Street

EINDELIJK!! We hebben er heel lang op moeten wachten maar daar is hij dan eindelijk de eerste cd van Steve Weston, of West Weston zoals deze bluesveteraan ook wel door het leven gaat. Ruim 40 jaar houdt deze Britse muzikant zich al met blues bezig, hij is zanger, toetsenist en een fenomenaal mondharmonicaspeler, die ook nog eens geweldig uit de voet kan op Chromatische harp. Zijn spel is diep gedrenkt in de traditionele West Coast en Chicago Blues stijlen uit het verre verleden. Maar ook de sound van Excello artiesten als Slim Harpo schuwt hij niet in zijn spel. De beste man heeft al aan tal van producties zijn medewerking verleent. Onder de naam West Weston’s Bluesonics begeleide de band Lazy Lester op zijn album One More Once, die werd geproduceerd door niemand minder dan Mike Vernon. Maar ook werkte hij samen met ex Dr. Feelgood gitarist Wilko Johnsons en Roger Daltrey, die wij uiteraard als lead vocalist van The Who kennen voor hun gezamenlijk album Going Back Home uit 2014, dat op het herrezen Chess Records is verschenen.

Nog niet zolang geleden verzorgde hij enkele bijdrages op de cd Dexin’ van Dexter Shaw and his Wolf Tones. En dat is nog maar een kleine greep uit zijn oneindige lijst aan sessie klussen waarvoor hij aan de lat heeft gestaan. Wanneer je op het world wide web op zoek gaat naar informatie van deze geweldige muzikant valt het op dat er eigenlijk in tegenstelling tot verwachting niet eens zoveel is te vinden. Maar je komt ongetwijfeld bij de site van Trickbag terecht. Sinds 2009 werkt Steve Weston regelmatig samen met deze Zweedse bluesband. Honderden optredens, door heel Europa worden met Trickbag verzorgt en er verschijnen drie albums waaraan Steve Weston zijn medewerking verleend. Going Downtown (2011), With Friends Vol 1 (2013), Candyville (2016) en het zelfde jaar With Friends Vol 2.

De Opnames van West Street liggen al wat langer op de plank, in oktober 2014 werden de opnames in de Supervox Studios in Karkilla in Finland onder toeziend oog van Toni Leino (naast zijn eigen Trio, gitarist van Trickbag), die ook voor de gitaarpartijen tekent en Jonne Kullavaara ingeblikt en zijn nu eindelijk op cd beschikbaar. Mikko Peltola, de drummer van het Finse Tomi Leino Trio en bassist Lars Näsman, van het eerder genoemde Zweedse Trickbag zorgen voor de solide basis.

De cd gaat met de lome shuffle Your Dog Keeps Looking At Me van start. Weston blaast een heerlijke party akoestische harmonica en de band weet hem feilloos te begeleiden, de authenticiteit spat eraf, puur!! De toon is gezet. In het vlot groovende It Could Be You weet Weston met een lekker ouderwets orgelsoundje weer een totaal ander sfeertje neer te zetten. Het is wel duidelijk dat mannen als Lars Näsman en Mikko Peltola weten hoe een West Coast blues neergezet moet worden, dat is dagelijkse kost voor deze heren en dat blijkt ook wel uit 36-24-38, waarin Weston de juiste maten van een dame bezingt, het swingt van begin tot eind. Maar ook voor een boogie draait de band zijn hand niet om, en met You Should Have Listened To Your Mother legt de band een fraaie medium uitvoering van deze stijl op de mat. Op het instrumentale Moochin’ neemt Steve Weston de Chromatische harp ter hand en toont met heerlijk jazzy spel aan dat hij een fenomeen op dit instrument is. Maar in de daarop volgende shuffles You’ve Got Me Thinking en Take Me For A Ride weet hij het met een lekker ruig randje zijn harmonicaspel weer een totaal andere wending te geven. De sound van Louisiana klinkt door in het vrolijke uptempo nummer Do What You Want, Westons akoestisch harp spel wordt fenomenaal aangevuld door Tomi Leino’s gitaarwerk. Deze man is van grote klasse, voor ieder nummer weet hij wel weer hij fraai authentiek soundje en riffje te selecteren, zo flexibel en met zoveel gevoel. It’s You That Wears The Ring, de heerlijke puntige shuffle heeft Weston ook als een met Trickbag opgenomen, wat mij betreft één van zijn kroonjuwelen! In het instrumentaal gespeelde No Snow In Mexico, weten Weston en Leino met zeer gevoelig spel een fraai Zuid Amerikaans sfeertje neer te zetten. En dan al weer het laatste nummer, de lekker slepende shuffle She’s A Killer, waarop Weston nogmaals even flink op harmonica uitpakt.

Ruim vijfenveertig minuten later is de cd waarop we zolang hebben moeten wachten voorbij, maar geen nood er zit een repeat knop op de speler. Met enige regelmaat kun je deze in Londen wonende bluesmuzikant aantreffen in Ain’t Nothing But, de Londense bluesclub in Soho, die zeven dagen in de week blues programmeert en waar hij zo’n beetje kind aan huis is. Gelukkig is daar nu eindelijk zijn eerste album onder eigennaam, een geweldig album zelfs, mede dankzij zijn vakkundige begeleiders Tomi Leino, Lars Näsman en Mikko Peltola!! Petje af, aanschaffen!

01. Your Dog Keeps Looking At Me
02. It Could Be You
03. 36-24-38