The Rex Granite Band – Spirit-Matter-Truth-Lies

De Rex Granite Band uit Omaha, Nebraska bestaat sinds 2002. De band speelt van meet af aan een mengeling van rock and roll, blues, gospel en roots rock en waarbij men teruggaat naar de sound van weleer, maar voegt uiteraard ook moderne elementen aan hun retro sound toe. In 2003 brengt de band zijn eerste album met de titel Rollin’ and Tumblin uit. Na een periode van inactiviteit overweegt gitarist en band leider Rex Graniteer in 2015 een herstart van de band. In bassist James Carrig en drummer Anton Divis vindt hij de juiste ritmesectie. Sarah Benck maakt als zangers en tweede gitarist de band compleet. Zowel Sarah en Rex vullen elkaar op songwriters gebied enorm aan en zijn verantwoordelijk voor een deel van het repertoire. Door het winnen van een Omaha Entertainment & Arts Awards in de categorie Best Blues in 2017 mocht de band halverwege januari 2018 afreizen naar de International Blues Challenge in Memphis. Zoals we nu weten zijn ze niet in de prijzen gevallen. Ondertussen zijn de Rex Granite Band alweer genomineerd voor een Omaha Entertainment award, wie weet mag de band volgend jaar in Memphis op herhaling.

Met de uitgave van Spirit/Matter/Truth/Lies hoopt de band een breder publiek te bereiken. De cd is in eigen beheer uitgegeven en met behulp van Frank Roszak Promotions breed uit onder de aandacht gebracht. Bruce Iglauer van Alligator Records reageerde enthousiast op de uitgave en prees de band om hun soulvolle vocalen en smaakvol slide werk, “It’s about choosing between heaven and hell” voegde hij er aan toe. Mooi woorden van een van de grootste label bazen in het genre.

En inderdaad Sarah Benck blijkt bij het beluisteren van de eerste track van het album over een zeer soulvolle stem te beschikken. Maar wel één waar ook een rocking edge aan hangt blijkt wel uit Stop Doing What You Want, de openingstrack die staat als een huis mede door het pittige slidewerk van Rex Granite. De slide is dominant aanwezig op Spirit-Matter-Truth-Lies en daarmee onderscheidt de band zich. Als het nu een rocker, What You’re Missing, dan wel een shuffle, Move Along is of moet gewoon grooven, Cadillac Car, overal weet Rex Granite met slide werk te overtuigen en de toon te zetten. Ook voor Percy Mayfields Please Send Me Someone To Love draait hij de hand niet om maar geeft juist op smaakvolle wijze kleur aan dit nummer. Twee uitvoeringen van Sail Away, Part One heeft een Zuid Amerikaans tintje terwijl Part Two veel mystieker klinkt. Met Bucky McCann op saxofoon en Michael Gurciullo op trompet krijgt Steamroller lekker veel vaart en dendert de speakers uit. Dit nummer heeft een beetje een afwijkende sound ten opzichte van de rest, iets wat ook voor de titeltrack Spirit-Matter-Truth-Lies geldt, dit met zwaar overstuurde gitaarpartijen ingespeelde nummer schuift behoorlijk op naar stevige bluesrock, maar ook hier weer weet Rex Granite, met uitstekend slidewerk een eigen draai aan het nummer te geven.

Kortom, met Spirit-Matter-Truth-Lies is de Rex Granite Band geheel terug, een album dat op uitstekend slidewerk drijft en zich alleen al daardoor onderscheidt.

01. Stop Doing What You Want
02. What You’re Missing