The Silver Dimes – Electifying / Double Trouble – Live @ Sighisoara

Al eerder bestede deze website aandacht aan The Silver Dimes, een band die in korte tijd behoorlijk naam weet te maken binnen het Nederlandse bluescircuit. Toch nog even een korte introductie om het geheugen op te frissen. De Silver Dimes bestaan sinds 2015. In dat jaar weet zanger Ron Stam een aantal ervaren muzikanten om zich heen te verzamelen, die in no time een avondvullend programma in elkaar weet te zetten, met als doel om zo spoedig mogelijk het podium te kunnen betreden. Het repertoire dat gebaseerd is op authentieke, old school blues put op dat moment voornamelijk uit het songbook van o.a. Little Walter, Muddy Waters maar ook materiaal van William Clarke en The Red Devils staat op de setlijst.

In hun relatief korte bestaan staat de band al op het Bergharen Blues Beer And Burgers Festival en het Koninck Bluesfestival Delft, ook hun bijdrage aan het Bluesworld Sunday Summer Blues, een speciale zomereditie van Radio Bluesworld uit Zwolle is zeker het vermelden waard. In 2016 brengt de band hun eerste schijf No Cure No Pay uit en weet daarmee de nodige aandacht te trekken met een goed gevulde agenda tot resultaat. Ondertussen twee jaar later is de bezetting iets gewijzigd en zo bestaat de band tegenwoordig naast Ron Stam uit gitarist Henk-Jan de Jong, bassist Karel Vogel en drummer Bert de Jonge. In Robin van Roon hebben ze een uitstekende mondharmonicaspeler gevonden.

De band presteert zelfs dit jaar twee albums uit te geven een live album dat is opgenomen tijdens het fameuze Sighisoara International Blues Festival in Roemenië, waar de band op de affiche prijkte. Het album heeft de titel Double Trouble – Live @ Sighisoara meegekregen. Daarnaast verscheen in januari van dit jaar het studio album Electrifying dat de band in Studiobizz in Oss heeft opgenomen. Uiteraard kennen deze twee uitgaves enige overlap. Een groot deel van de eerder in de studio opgenomen tracks zijn ook op de live cd terug te vinden. Beide albums trappen af met Better Man, een stevig stamper waardoor je zou denken dat de band veel ruiger is gaan spelen. Dat geldt ook voor het daarop volgende nummer Copper Cat Blues, met lekker stevig gitaar- en blaaswerk van respectievelijk Henk-Jan de Jong en Robin van Roon, die wij ook kennen als Slim Robin. De band neemt flink gas terug in You Don’t Do That No More en Blues Won’t Leave Me Alone, met in de laatste fraai gitaarspel van Henk-Jan de Jong. Alle ruimte voor het uitstekende harpspel van Slim Robin in Electrifying, de titeltrack van het studio album dat op een Boogie achtig thema is opgebouwd. Ook in het rustige groovy Doin’ Time weet Slim Robin met zijn harpspel te overtuigen en daaruit blijkt wel dat hij een zeer waardevolle toevoeging aan de band is. Na het funky Always Stay (Never Go Away) zet de band de soulvolle slow blues She’s Gone neer. Na de shuffle Someday I’ll Stay is het tijd voor de eerste en enige cover van beide albums. Otis Rush’s Double Trouble lijkt Ron Stam qua timing op het lijf geschreven en haalt het beste in hem boven. Heerlijk!, mede door de prima basis van bassist Karel Vogel en Bert de Jonge, die op de live cd wordt vervangen door de Canadese drummer Joel Purkess. Slim Robin en Henk-Jan de Jong pakken nog even flink uit op het groovy en stevig klinkend Time To Go, waarmee zowel de studio als live cd besluit. Twee fijne uitgaves, die elkaar prima aanvullen.

De Silver Dimes hebben ten opzichte van No Cure No Pay een flinke groei doorgemaakt en is nog hechter gaan klinken. Op de live cd, waarop de nummers regelmatig iets worden opgerekt geeft de band blijk ook live hun mannetje te staan.

Electrifying:
01. Better Man
02. Copper Cat Blues