Tomislav Goluban Feat. Toni Starešinić – Velvet Space Love

Tomislav Goluban, die ook onder de naam Little Pigeon opereert is een Kroatische bluesmuzikant, een harmonicaspeler om exact te zijn. Hij heeft in twintig Europese landen opgetreden en Amerika is voor hem ook geen onbekend terrein. Zijn liefde voor de blues en zijn gevoel voor humor in combinatie met zijn gepassioneerde geestdrift zorgen voor optredens waar de nodige actie in zit. Rond 1997 begint hij harmonica te spelen, met blues muzikanten als Sonny Terry, Slim Harpo, Paul Butterfield, Gary Primich, Kim Wilson en Joe Filisko als grote voorbeelden. Ondertussen heeft hij als duo of met band zijn opwachting op festivals als Notodden Blues Festival (Noorwegen), Amal’s Blues Festival (Zweden) en Blues sur Seine (Frankrijk mogen maken.

In 2017 neemt hij deel aan de 33e versie van de International Blues Challenge in Memphis, Tennessee. In 2005 brengt hij zijn eerste album Pigeon’s Flight op Aquarius Records uit. Waarna op regelmatige basis albums volgen op Aquarius Records, Croatia Records en het Spona label. Dat hij in Kroatië een gewaardeerd muzikant is blijkt wel uit het feit dat Tomislav vier Porins, een Kroatische platen award, die vergelijkbaar is met een Grammy en drie Croatian Musicians Union awards in de wacht heeft weten te slepen.

In toetsenist Toni Starešinić vindt hij voor zijn recente uitgave Velvet Space Love zijn juiste begeleider. Deze arrangeur en componist combineert veelal rock, funk en soul met hip-hop en elektronische muziek. En dat typeert dan ook deze uitgave. Velvet Space Love is een compleet instrumentale plaat geworden, waarop beide heren met sferische tonen de grenzen van de blues behoorlijk oprekken, zeg maar gerust verlaten. De openingstrack Zero Gravity lijkt zelfs Keltische invloeden te kennen. Beide muzikanten weten elkaar in zweverig sferisch werk te vinden. Af en toe vullen gastmuzikanten als gitaristen Vlado Simcich Vava, Nebojša Buhin en Robert Bašić de ruimtes met begeleidende partijen of solo’s waardoor ieder nummer toch een eigen gezicht krijgt. Pas echt interessant wordt het wanneer de Italiaanse gitarist Mike Sponza komt ondersteunen. The Busiest Woman I’ve Ever Loved, die in band uitvoering lekker swingt vormt daarmee het hoogtepunt van dit album. Want in Zero Gravity Remix en Space Drive Remix is het met de techno grooves en moderne beats al lang weer gedaan met de blues. De schijf besluit met Man With A Harmonica, een nummer waarop het spel van Franco de Gemini in de soundtrack van Once Upon A Time In The West met composities van Ennio Morricone model heeft gestaan. Op Velvet Space Love heeft Tomislav Coluban het bluespad behoorlijk verlaten, zijn samenwerking met Toni Starešinić is vast bedoeld om ook een ander publiek te bereiken.

01. ZERO GRAVITY
02. SPACE DRIVE
03. MY JUPITER MISTRESS