Tommie Harris and R&B Caravan – Alabama Hambone

Tommie Harris komt in 1939 in Birmingham, Alabama ter wereld. Hij begint op jonge leeftijd gospelmuziek te zingen en in zijn jeugd verzorgt hij zijn eerste optredens in de vele clubs in het zuiden van de Verenigde Staten. Maar om in een beter levensonderhoud te kunnen voorzien trekt hij net zoals zijn vele collega’s naar Chicago. Daar leerde hij mensen als Jimmy Reed, Luther Allison en Muddy Waters kennen. Korte tijd later wordt hij door Jimmy Reed benaderd om als slagwerker tot zijn band toe te treden.

Begin zeventiger jaren worst hij door het Amerikaanse leger naar Europa gestuurd om zijn dienstplicht te vervullen. Al snel besluit hij zich definitief in Duitsland te vestigen en lukt het hem om als zanger en drummer aan de slag te gaan om uitgebreid te touren met Big Jay McNeely, Al Copley, Red Holloway, Maisha Grant, Gene ‘Mighty Flea’ Conners en Luther Allison. Door de jaren heen speelt hij in bands als Something About, JC Dook, Tommie Harris and the Seventh Son, Blue Flagships en met de bekende Duitse pianist Christian Rannenberg in de gerenommeerde band de First Class Blues band. In Frankfurt is hij al jaren lang de sessie leider tijdens de wekelijkse jazz, blues en funk jam in de Orange Peel Club in deze stad.

Tommie Harris heeft zijn medewerking als zanger en drummer aan talloze producties verleend en nu ligt daar Alabama Hambone op Styx Records, een album dat hij heeft opgenomen met de R&B Caravan, een band waarmee hij ook al een jaren lange verbintenis mee heeft en regelmatig mee heeft opgetreden en albums mee heeft opgenomen. Voor de opnames van Alabama Hambone is Kai Strauss als special guest aan de band toegevoegd. Kai Stauss is voor Tommie Harris geen onbekende, de beiden werken al eerder samen in Kai Strauss & the Electric Blues All-stars voor onder andere de opnames van Kai’s album I Go By The Feel. De R&B Caravan werkt al ruim dertig jaar samen met Tommie Harris. De band bestaat uit Dave Ruosch en Andi Sobcyk, die ieder zeven tracks als pianist voor hun rekening nemen, saxofonist Tom Müller, gitarist Dave Blenkhorn en Peter Müller en Dani Gugolz, die respectievelijk als drummer en bassist de originele ritme sectie vormen.

Op Alabama Hambone wisselen swingende shuffles (Pick Up Styx, It’s A Blues World en Running Moonshine), funky en groovy tracks (Alabama Hambone, Take Your Time) en meer rhythm and blues stukken (At Time, I Need Your Love en Understanding) elkaar in snel tempo op en hebben op een of andere manier allemaal een jazzy feel. Tommie Harris heeft een warme en flexibele stem die naadloos bij dit werk aansluit en de man is nog steeds in een dusdanige conditie dat hij met de Alabama Hambone (tapdance) in het gelijknamige nummer zeer ritmisch en verrassend besluit. Maar ook een slowblues (Good Daddy) ontbreekt aan dit album niet, een album waarop gast gitarist Kai Strauss zich vlekkeloos aanpast aan de stijl van het album en soms met gort droog en dan weer scherp gitaarwerk behoedzaam zijn ruimte pakt en zo meer dan een waardevolle bijdrage levert.

De studio tracks, die allemaal van Tommie Harris eigen hand zijn worden aangevuld met vijf live gespeelde covers. Gitarist van dienst op One Scotch, One Bourbon, One Beer en Security Blues is vast bandlid Dave Blenkhorn. Op Ain’t Nobody’s Business If I Do en Hucklebuck verruilt Andi Sobczyk de piano voor Hammond en is Kai Strauss weer als gitarist aanwezig en toont op Hucklebuck, met heerliijk T-Bone Walker achtig gitaarspel zijn vaardigheden nog even aan. Dit geldt overigens voor alle solisten, Dave Ruosch, Andi Sobczyk en Tom Müller beheersen hun instrument tot in de puntjes en weten ieder op zijn tijd met vakbekwaam en uiterst smaakvol solowerk te overtuigen.

Met Alabama Hambone heeft Tommie Harris een zeer gevarieerd album met originals en zorgvuldig geselecteerde covers neergelegd, waarop zijn aangename stem samen smelt met de swing uit de jaren veertig en de rhythm and blues uit de jaren vijftig, die de R&B Caravan op uitstekende wijze weet te vermengen met een dosis jazz en soul en heel eigentijds weet laat te klinken. Wederom een fraaie uitgave op het Oostenrijkse Styx Records van Peter Müller, die op deze productie als uitstekende slagwerker vertegenwoordigd is.

01. Pick up Styx
02. Alabama Hambone
03. A Time