Troels Jensen & Miriam Mandipira – Careless Love

Het Deense duo Troels Jensen en Miriam Mandipira kennen elkaar al wat langere tijd, ze speelden samen in de Delta Blues Band en Troels Jensen and the Healers, een band waarmee ze in september 2016 in de Little Village Studio de cd My Love voor Storyville records al hebben opgenomen. Troels Jensen mag je met zijn 71 als ware bluesveteraan van het Deense bluscircuit beschouwen. Hij begeleidt zichzelf op piano en orgel en speelt daarnaast ook nog eens een prima partij gitaar. Miriam Mandipira komt van oorsprong uit Zimbabwe en woont sinds 2007 in Denemarken.

Op het onlangs verschenen Careless Love, (Straight Shooter Records Shot 020) bundelen de beiden elkaars krachten en duiken ze in het repertoire van de klassieke bluesartiesten en componisten. Het album kan gezien worden als een eerbetoon aan Bessie Smith, een van de eerste vrouwelijke bluesartiesten die in de gelegenheid was om plaatmateriaal op te nemen. Zeven van de elf titels die deze cd kent heeft Bessie Smith ooit zelf ook opgenomen. In de openingstrack Come On In My Kitchen van Robert Johnson neemt Troels Jensen de gitaar ter hand en begeleidt de authentiek klinkende Miriam Mandipira op gepaste bescheiden wijze. Op Blackwater Blues van Bessie Smith stapt Jensen over op piano, wat eigenlijk zijn hoofdinstrument is. Het subtiele spel van Troels Jensen vult de jazzy zangstem van Miriam Mandipira perfect aan en beiden weten samen een schitterende authentieke sfeer neer te zetten waarbij je je in de jaren twintig waant. Dit gegeven houden ze de hele cd vast, waarbij we pareltjes als Motherless Children (Blind Willie Johnson), St. Louis Blues (W.C. Handy) en Nobody Knows You When You’re Down And Out (Jimmy Cox) voorbij komen. Maar ook eigen werk van het duo, de titel track My Love, die vakkundig in een zelfde sfeer wordt gestoken. De cd besluit met Blind Willie McTell’s Statesboro Blues waarin Troels Jensen blijk geeft ook nog eens aardig met de slide uit de voeten te kunnen.

Een heerlijk relaxed album waar de authenticiteit van afspat. Twee vaklieden die ons laten genieten van het begin tot eind.

01. Come On In My Kitchen
02. Backwater Blues