Willie Jackson – Chosen By The Blues

Het is niet voor het eerst dat de liefde voor muziek van een bluesartiest in de plaatselijke kerk wordt gevormd. Ook voor Willie Jackson gaat deze vlieger op. Hij zong in het koor, speelde drums of ondersteunde waar mogelijk op muzikaal gebied in de kerk van zijn vader Reverend Jackson. Een gigantische leerschool blijkt achteraf. Hij is de jongste van zes kinderen die Reverend Jackson en zijn vrouw Annie Pearl op deze wereld zetten. Deze in Savannah, Georgia geboren en getogen bluesman heeft zich naast gospel laten beïnvloeden door soul muziek.

Hij begon al vroeg met songwriting, iets wat hem makkelijk afging. Met zijn dagelijks werk bij de spoorwegen kon hij zijn familie supporten maar door een ernstig ongeluk in 2009 veranderde deze situatie. Hij putte veel voldoening uit het maken van muziek en concentreerde zich in die periode op zijn songwritings talenten en leerde zichzelf basgitaar spelen. Tegenwoordig is het prachtige Tybee Island zijn uitvalsbasis, waar je hem tegen kan komen tijdens open mic Nights, bij een opening van een winkel, op privé feestjes en andere evenementen die daar worden georganiseerd. Er is veel waardering op het eiland voor deze muzikant vanwege zijn inzet op benefiet activiteiten en inzamel acties. Zelfs de band naam Tybee Blues Band heeft hij daarna vernoemt.

Hij speelt met wisselende bezettingen, die veelal bemenst wordt door gitarist Dillon Young, harmonicaspeler Jim Simmons, bassist Rodney Smith en Brandon Riley op de drums. Maar op zijn debuut EP Chosen By The Blues is van die bezetting alleen Dillon Young aanwezig. Voor deze opname heeft hij Jon Willes ( basgitaar), Paxton Eugene (drums) en Ace Anderson (harmonica) als begeleiders achter zich staan. Tijdens optredens put de band regelmatig uit het omvangrijke repertoire van Muddy Waters, BB King, Stevie Ray Vaughan en Eric Clapton, maar op Chosen By The Blues heeft Willie Jackson voor lauter en alleen eigen materiaal gekozen. Met een speeltijd van ruim 22 minuten en slechts 6 tracks is het een relatief korte debuut release geworden.

De schijf gaat met de vlot gespeelde shuffle Just An Old Dog swingend van start. Meteen valt de fraaie warme stem van Willie Jackson op, de toon is gezet. Lekkere ouderwetse onvervalste Chicago blues! In BIg Boned Woman neemt de band iets gas terug om vervolgens met pittig gitaarwerk een overtuigende uitvoering van I’ll Will Throw You Back neer te zetten. De titel zegt genoeg Sleeping On Your Job, tijd voor een rustpunt op deze dampende schijf en dat wordt geboden met deze relaxt gespeelde slowblues. Maar zoals je zal verwachten duurt de rust maar kort, zowel Why You Still Mad? en Diggin My Shovel bewegen zich beide richting shuffle, waarbij de eerste naar swing neigt en de tweede iets steviger klinkt.

Willie Jackson beschikt over een heerlijke warme zangstem en wordt door beide solisten op harmonica en gitaar perfect aangevuld in zijn zangpartijen. Niets nieuws onder de zon om eerlijk te zijn, maar gewoon heerlijke op Chicago Blues geschoeide muziek, waar ik altijd warm voor kan lopen.

1. JUST AN OLD DOG
2. BIG BONED WOMAN
3. I’LL THROW YOU BACK