Zed Mitchell – WOW

Als het om blues uit voormalig Joegoslavië gaat kennen wij natuurlijk al jaren Ana Popovic. Ook Zed Mitchell komt net zo als Ana uit Belgrado. Ana is halverwege de jaren negentig naar Nederland vertrokken, maar Zlatko Manojlovic, zoals Zed werkelijk heet heeft de sprong van het verkassen al veel eerder gemaakt. In 1984 besluit hij Joegoslavië te verlaten en verhuist naar Duitsland. Ondertussen heeft hij dan in zijn geboorteland al een behoorlijke staat van dienst opgebouwd. De in 1951 geboren zanger gitarist begint halverwege de zestiger jaren naam te maken wanneer zijn zelfgeschreven compositie als winnaar uit de bus komt voor een competitie die is uitgeschreven door Radio Belgrado voor het programma Studio VI Gives You a Chance.

Al snel worden zijn vaardigheden op gitaar opgepikt en maakt hij onderdeel uit van landelijk bekende bands als Džentlmeni en Fleš. Maar het grote succes begint in de jaren zeventig met de band Dah, die ook een tijd België als uitvalsbasis heeft en zich dan Land noemt. Met deze band neemt Zlatko Manojlovic de albums The Big Circus en Cool Breeze op, wanneer de band na terugkeer in Joegoslavië uiteenvalt stort hij zich op het progressieve hardrock genre met zijn zojuist opgerichte formatie Gordi. Na drie succesvolle albums maakt de band een koerswijziging qua stijl en schuift het repertoire op richting heavy metal en er volgen nog twee albums met deze nieuwe aanpak.

Naast alle band activiteiten is er ondertussen ook ruimte voor solo projecten. In 1980 verschijnt zijn eerste album onder eigen naam Zlatko and His Guitars. Zlatko Manojlovic kiest ervoor zich niet op een stijl te richten en zo volgen diverse albums met verschillende uitvalshoeken elkaar op. Na zijn vertrek richting Duitsland krijgt hij in 1988 de mogelijkheid om in de Arco-Studios in München aan de slag te gaan. Drukke tijden als producer en studio muzikant breken aan en zo werkt hij mee aan talloze producties van Tina Turner, Phil Collins, Münchner Symphoniker, Natalie Cole, Engelbert Humperdinck, Udo Lindenberg en Eros Ramazzotti, overigens veelal zonder naamsvermelding. Na het project Vox, dat hij met zijn vrouw Izolda Barudžija rond 1995 runt is het tijd om eindelijk eens ruimte te maken voor zijn grote liefde, bluesrock en boogie gerelateerde muziek. Dat is ook het moment dat Zlatko Manojlovic overweegt om Zed Mitchell als artiesten naam te gaan gebruiken, daarvoor gebuikte hij die naam al voor niet muziek gerelateerde zaken. Met die naam zal hij een breder internationaal publiek kunnen aanspreken is zijn gedachte hierachter.

Zijn eerste album Springtime in Paris verschijnt nog onder de naam Zlatko & The Zodiacs maar zal later een heruitgave kennen onder de naam Zed Mitchell. Dit album wordt in 2010 opgevolgd door het album Summer in L.A.. Een selectie uit beide albums wordt onder de titel Came is On in 2011 als compilatie uitgebracht door Acoustic Music records. Zed Mitchell heeft iets met seizoenen want in 2013 volgt Autumn in Berlin, niet zo vreemd dat zijn in 2017 verschenen album Winter in Amsterdam heeft meegekregen. De grote vraag is dan ook hoe zal zijn nieuwe album gaan, heten, dat het muzikaal in orde zou zijn dat stond wel vast, maar de jaargetijden had hij nu allemaal gehad en wat zou daar op kunnen volgen. Heel simpel drie letters WOW, een album dat door het zeer actieve Duitse Timezone label is uitgegeven. Zed Mitchell is geen bluesgitarist puur sang, nee hij dompelt zijn muziek bij voorkeur in bluesrock en dan de meest melodieuze vorm daar van. Dat hoor je meteen terug in de openingstrack Black Swan, waarop Zed Mitchell met fraai melodieus spel de song opent. De toon van zijn gitaar is warm en soft en hij weet meteen een mooie sfeer neer te zetten. Alle twaalf song zijn van eigen hand en voor het tekstschrijven heeft hij de handen ineen geslagen met Dave Knight. Zed Mitchell beschikt over een relaxte mellow klinkende stem, die altijd netjes blijft en prima bij zijn manier van spelen aansluit. You Are Not Alone en Now Is Your Time zijn twee heerlijke ballads met wederom fraai gitaarwerk. Pas in Wonderland, dat iets meer rock invloeden kent geeft hij iets meer gas bij. Dubbelstemmige zang typeert Take It On The Chin, een song die Zed Mitchell met bluesy gitaarrifs verder kleur geeft. Het daarop volgende The Train Has Gone ligt qua structuur het dichtst tegen de blues aan. Na het melodieuze Living A Life volgt het stevigste nummer van dit album Once, dat is voorzien van groovy rockerige gitaarrifs, zonder echt ruig te worden. Zowel Home Is With You en Listen To Your Heart mag je onder de ballads scharen. Zed weet beide songs door warme melodieuze gitaarlijnen van een eigen karakter te voorzien. Met machtig mooi mellow jazzy gitaarwerk in Tomorrow weet de man ineens een heel andere wending aan het album te geven om vervolgens nogmaals met melodieus gitaarspel in The Man In My Mind de cd zeer smaakvol te beëindigen.

Voor wie de man ook eens op beeld aan het werk wil zien ligt daar de uitstekende cd/dvd Zed Mitchell Band Live, een uitgave met prachtig beeld- en geluidmateriaal dat reikt van gevoelige Bluesrock ballads, jazzy tunes tot stevige Blues Rock stukken. Waarop Zed Mitchell met zijn zoon Ted Michell Manojlovic, die sinds een paar jaar de band is komen versterken een aantal prachtige gitaarbattles uit vecht, waaruit blijkt dat de heren ondertussen niet veel meer voor elkaar onder doen.

01. Black Swan
02. You Are Not Alone
03. Now Is Your Time