John F. Klaver Band – Catch The Morning Sun

Nog niet zolang geleden bracht John F. Klaver zijn live cd Live At Blues Baltica uit. Nu ligt daar met een compleet nieuwe backing band zijn nieuw studio album, dat slechts zeven tracks kent. Maar eerst nog even een introductie van deze veelzijdige muzikant. John begint op 11 jarige leeftijd gitaar te spelen. Hij noemt Gary Moore, Robben Ford en Jimi Hendrix als grootste inspiratiebronnen maar later zullen vele anderen invloed op zijn spel hebben. Voor John is muziek maken een serieuze zaak en hij besluit dat gedegen aan te pakken door een studie in Amerika op te pakken en daar privé gitaarles te nemen en muziektheorie te studeren aan de the University of the Pacific.

Bij terugkomst in Nederland pakt John een studie aan het Amsterdamse conservatorium op en krijgt daar les van o.a. Jesse van Ruller, Martijn van Iterson en Eef Albers. Met deze ervaring op zak richt hij in 2007 John F. Klaver Trio op, dat hij later zal omdopen in de John F. Klaver Band. Al snel volgt een eerste CD, Jetpepper. Deze eersteling, die John in 2008 uitbrengt, wordt zeer goed ontvangen. In 2011 komt er een vervolg op Jetpepper, het album Coming Back For More valt gelijk in de prijzen en wordt gewaardeerd met een Dutch Bluesaward Album of the year 2011. In het zelfde jaar wint de John F. Klaver band ook de Dutch Blueschallenge. In 2012 verschijnt Wheels In Motion, een album dat wederom in de prijzen valt ditmaal voor een Bluesforum CD of the year award.

Alsof het niet genoeg is valt de band in 2013 wederom op door de Dutch Blueschallenge voor een tweede maal te winnen. Zijn album The Edge, dat in 2014 verschijnt krijgt wederom uitstekende kritieken. Eindelijk wint John zijn wel verdiende bluesaward in 2015 voor Best Dutch Bluesguitarist. In het zelfde jaar treedt de John F. Klaver Band op tijdens Blues Baltica in het Noord-Duitse Eutin. De Deutschlandfunk die opnames heeft gemaakt tijdens dit gerenommeerde bluesfestival komen onder de titel Live At Blues Baltica voor zijn fans op cd beschikbaar.

Met zijn nieuwe begeleidingsband, die bestaat uit zangeres Nicole Verouden en ritmetandem Tenny Tahamata en Peter Weissink, op respectievelijk basgitaar en drums verlegt John Klaver zijn grenzen van de blues. Meer dan ooit slaat hij zijpaden in en ontwaren wij een Klaver die americana, pop en rock elementen op geraffineerde wijze aan zijn spel weet toe te voegen. John heeft er voor gekozen om samen met zijn producers en engineers Sven Figee en Roland Dirkse (niet de minste overigens, deze heren hebben in het verleden samengewerkt met Anouk, Sven Hammond Soul en de Voice of Holland) de focus te leggen op de sound, vibe en composities door onder andere meerdere gitaarlagen in de nummers te verweven. Maar laat u niet bedriegen, nog steeds genoeg ruimte voor het gevoelige en soms flitsend solowerk van deze uitstekende gitarist. De zang deelt hij tegenwoordig met Nicole Verouden, die gelijk aan de bak mag in There Will Be A Day, een nummer van eigen hand waarin meteen blijkt wat Klaver bedoelt met de focus op de sound leggen. Door het inspelen van verschillende gitaarpartijen, waarbij de slide subtiel is ingevoegd ontstaat een brede ondergrond waarop Verouden, met haar heldere stem prima uit de voeten kan. Gonna Move, het wel vaker gecoverde nummer van Paul Pena begint met een heerlijke gelijk door gitaar en bas opgespeelde riff, om vervolgens met relaxed, maar gelijk ook heel catchy spel deze cover volkomen naar eigen hand te zetten. Zelf neemt John de vocalen in de titeltrack Catch The Morning Sun voor zijn rekening, dit met een stevig rock fundament gespeelde nummer doet je in het begin heel even aan Money for Nothing van Dire Straights denken. Funny Way Of Showing It zit op geraffineerde wijze in elkaar, na een heerlijk mellow jazzy intro schakelt de band door na een vlotte gospelgroove om vervolgens deze thema’s af te wisselen. Nicole Verouden neemt hoofdzakelijk de rustige tracks qua zang voor haar rekening. De ballad Learned A Lot en het van David Ryan Harris, Susan Tedeschi en Derek Trucks gecoverde Shelter lijken haar op het lijf geschreven. Tussen beide songs door schuift John nog even op richting melodieuze rock in Rollin’ Away, waarin hij met stevig solo werk nog even flink van leer trekt.

John F. Klaver weet met Catch The Morning Sun te verrassen. Met dit album zal hij, door het toelaten van pop, rock en americana invloeden, zonder overigens de blues uit het oog te verliezen, daar ontkomt deze begenadigde gitarist ook niet aan, want de blues zit diep geworteld bij John F. Klaver een nog breder publiek weten te bereiken.

01.There Will Be A Day
02. Gonna Move
03. Catch The Morning Sun