A Lost Blues Tape

A Lost Blues Tape vermeldt het digipack, zonder er een bandnaam bij te vermelden. Een afbeelding van een oude Basf spoel met vergeelde opbergdozen op de cover van dit album wekt meteen je aandacht. De smaakvolle verpakking is vorm gegeven door Theo van der Vliet en Jan Warntjes.

Jan Warntjes heeft een tijdje geleden een aantal opnames van hem en de B.J. Hegen Blues Band in zijn archief terug gevonden. De opnames zijn in juli 1987 in de ICO studio in Assen door Paul Meeldijk vastgelegd maar tot nu toe op de plank blijven liggen. Jan Warntjes en Bernard Meulman hebben de opnames in de Mobyphone Studio in Ter Apel gedigitaliseerd en zodanig gerestaureerd zodat ze nu op cd verkrijgbaar zijn.

Jan toverde zo’n acht jaar geleden ook al eens een unieke opnames uit zijn archief, een concert van het Bill Evans Trio op 4 februari 1972 in de Stadsschouwburg in Groningen, dat hij met zijn Revox recorder en drie Sennheiser microfoons had opgenomen werd veertig jaar later onder de titel Momentum als dubbel cd uitgebracht. Een opname waarmee Jan Warntjes ook nog eens een ‘Preis der Deutschen Schallplattenkritik’ in de wacht wist te slepen.

Jan Warntjes (Drieborg, 1942) leerde in de jaren 60 de grondbeginselen van de ragtime in New Orléans. In ruil voor drank bracht Sweet Emma Barret hem de akkoordenschema’s en het syncopisch spelen bij wat later uitgroeide tot het ragtime solowerk. De volgende fase was de Dixielandstijl , Jan speelde in verschillende Dixielandbands, maar de liefde voor het solowerk bleef hem boeien. Pas in 1976 kwam de Blues weer naar voren en later de Boogie Woogie, zijn herinneringen van de ontmoetingen met Bluespianisten uit de States komen bij hem dan ook steeds weer boven. In 1977 werd de tweede prijs gewonnen op het Nationaal Blues en Woogie festival te Bergen (Noord Holland), en werd hij dan ook een geziene gast bij Bluesfestivals en in Jazz cafés.

Sinds de zeventiger jaren werkt Jan, met onderbrekingen samen met B.J. Hegen, de Drentse bluespurist die geen nadere introductie behoeft, zijn naam is allang gevestigd in het Nederlandse bluescircuit. Door de loop der jaren heen kent de begeleidingsband van Hegen wisselende bezettingen. De bezetting van zijn band op deze schijf kent nagenoeg dezelfde leden als de bezetting op zijn veel gezochte LP Door To Door maar nu met toevoeging van Jan Warntjes, die op dat moment geen deel uitmaakt van de band. Drie songs (Greyhound Busstation Blues, Mr. Albert Blues en Love Is Just For Fool) van deze cd komen we ook tegen op Door To Door, die een jaar later werd opgenomen.

De schijf gaat van start met de spelende shuffle My Baby Is Coming Home, origineel van Louisiana Red met pittig solo werk van Eric Zuidema. Het tempo wordt opgevoerd in Memphis Minnie’s Dirty Mother For You, dat een abrupt eind kent. Het daarop volgend Sick And Low Down is van de hand van B.J. Hegen. Willem Drenth en Cynthio Ooms leggen een gedegen groovy bodem neer, die Jan Warntjes smaakvol weet te vullen met uitstekend toetsenspel. Na het groovy gespeelde She Belongs To Me volgt de slow blues Greyhound Busstation Blues en de shuffle Mr. Albert Blues, een tweede track die door B.J. Hegen is geschreven. Johnny Young’s Nr 12 And 10 Blues, een van Hegen’s favoriete bluesartiesten gaat stevig uit de startblokken en ontpopt zich tot een lekkere shuffle met ruimte voor alle solisten. Puntig solo werk door Eric Zuidema in Born Under A Bad Sign. Na 3th Degree van Big John Wrencher, waarin B.J. Hegen  en Jan Warntjes elkaar met harmonica- en pianospel heerlijk aanvullen volgt een zeer korte uitvoering van Junior Wells Throw That Dog A Bone. Het album besluit met de slowblues Love Is Just For Fool (David Alexander), dat we ook kennen van de LP Door To Door en hier in een heerlijke slepende uitvoering wordt gebracht en Hegen met zijn herkenbaar gitaarspel naar een eind brengt.

Authenticiteit ten top. Een mooie aanvulling op de LP Door To Door en voor wie de plaat niet heeft is A Lost Blues Tape een mooi vervangend document. Ben benieuwd wat Jan Warntjes nog meer op de plank heeft liggen. We kijken er al weer naar uit!

01 My Baby’s Coming home
02 Dirty Mother For You
03 Sick And Low Down