Ain’t Nothin’ But – The Blues 20th Anniversary DVD 1993-2013

Zeven avonden per week live blues in het hart van Londen, Engeland. Dit alles in Ain’t Nothin’ But, de Britse buesclub die al vanaf oktober 1993 bestaat. In eerste instantie nog een bluesbar met alleen maar achtergrond muziek, maar al snel wordt er op vrijdag, rond lunchtijd en op zaterdagavond de eerste akoestische acts gepresenteerd. Eigenaar Kevin Hillier is altijd al een enorme liefhebber van bluesmuziek geweest en komt op het idee om een bluesbar te openen tijdens het doorzakken met een paar vrienden in een lokale bar. Een locatie, 20 Kingly Street, Soho, W1B 5PZ is al zeer snel gevonden en ideeën zijn er meer dan genoeg, alleen het geld is het grote probleem. Dan zelf maar de handen uit de mouwen steken en zo heeft Kevin het ontwerp en de uiteindelijke bouw vanaf het begin zo’n beetje in eigen handen gehouden, met als uitkomst een heuse Chicago lounge bar, met de atmosfeer van een dampende bluesavond in een cotton field country shack en het uiterlijk van een authentieke juke joint.

De eerste tijd is er nog geen vergunning aanwezig om live elektrisch versterkte muziek te mogen brengen en zodoende worden er in eerste instantie akoestische optredens georganiseerd met acts als Shakey Vic, Big Joe Louis,Little George en Dino Baptiste die zo’n beetje voor de fooien spelen. Al snel blijken deze optredens zeer succesvol te zijn en organiseert Kevin op een frequentere basis bluesmuziek in zijn cafe. Ondertussen wordt er ook een permanente vergunning verleend voor het organiseren van live optredens. Vooral de blues jams op maandagavond slaan dan enorm aan en tourende Amerikaanse acts als John Primer, Eddie Kirkland en Tommy McCracken komen graag in Ain’t Nothin’ But optreden of met een lokale band mee jammen.

Tegenwoordig programmeert Kevin 7 avonden per week blues in zijn etablissement. Zeer populair zijn de bluesjams op zondag en maandagavond. Om het 20 jarig bestaan van de club te vieren is er een compilatie dvd samengesteld van bluesband’s en artiesten die regelmatig in Ain’t Nothin’ But optreden. Met minimale middelen en een beperkt aantal camera’s is de club sfeer prachtig gevangen. Uiteraard geen full stereo of HD opnames, maar een intiem inkijkje tijdens een aantal van de vele optredens en het geeft hierdoor een goede indruk wat je van deze club mag verwachten. De dvd omhelst 19 tracks live opgenomen tussen september en november 2013 in Ain’t Nothin’ But en nu verkrijgbaar op dvd. Zonder een band tekort te willen doen noem ik Jerimiah Marques, Big Joe Louis & His Blues Kings, West Weston’s Bluesonics, The Bluesmatics en de Paul Garner Band als acts die deze beeldopname terecht hebben gehaald. Genoeg te zien en te ontdekken op deze leuke compilatie. Wanneer je ooit eens in Londen bent is het zeker de moeite waard om deze club te bezoeken, alleen nog afwachten of je een plekje vindt, anders is er altijd nog dit fraaie documentje.

ain't nothin london