Alice Howe – Visions

Alice Howe groeide op in Newton, Massachusetts, dat net even buiten Boston ligt. Thuis was er naast kunst veel aandacht voor muziek. Zestiger en zeventigerjaren folk muziek en tijdloze blues was tijdens haar jeugd altijd volop aanwezig in huize Howe. Haar moeder draaide altijd platen van Muddy Waters, Taj Mahal en andere blues giganten. “I can’t remember not singing”, herinnert ze zich over deze periode.

Na haar studie aan het Smith College verhuist ze naar Seatle, Washington maar uiteindelijk beland ze na wat omzwervingen al weer snel in Massachusetts. Hoewel ze zich altijd bezig hield met muziek was het nooit in haar opgekomen om er van te kunnen leven totdat ze in 2016 de Northeast Regional Folk Alliance Conference bezoekt. Een ontmoeting ter plaatse met bassist Feebo, die onder andere jaren lang verbonden is geweest aan Bonnie Rait en veelvuldig heeft samengewerkt met legendarische muzikanten als Crosby, Stills, & Nash, Ringo Starr, Loudon Wainwright III, Neil Young en Dr. John, zet haar op een totaal ander spoor.

Schijnbaar was de tijd rijp voor een eerste album. Op uitnodiging van Feebo reist Alice naar Bakersfield, dat gelegen is in zuid California voor de opnames van haar eerste full album Visions. Met ondersteuning van Fuzzbee Morse en Jeff Fielder op gitaar, drummer John Molo en toetsenist John Thomas weet bassist en producer Feebo een zeer geslaagde combinatie van moderne folk, roots, Americana en blues tot een zeer genietbaar geheel te verweven.

Alice Howe beschikt over een uitzondelijk aangename en flexibele stem, waarbij haar moeder Augie Howe haar af en toe komt ondersteunen met warme harmonie vocalen. Zelfgeschreven tracks als Twillight, Still On My Mind, What We Got Is Gold, Gateway Car en You Just Never Know wisselen zorgvuldig geselecteerde covers als Lovin’ In My Baby’s Eyes (Taj Mahal), Bring It On Home To Me (Sam Cooke), Too Long At The Fair (Bonnie Raid), Honey Bee (Muddy Waters) en Don’t Think Twice, It’s All Right (Bob Dylan) elkaar op fraaie wijze af. De ondersteunende muziek wordt over het algemeen klein gehouden en met veel gevoel gespeeld, korte sferische slidegitaar solo’s en doeltreffende Hammond B3 solo’s weten een extra dimensie aan het geheel toe te voegen.

Nee, dit is een pareltje tussen al het geweld dat ons tegenwoordig regelmatig ten deel valt. Dit zeer sfeervolle album is opgedragen aan haar vader Sandy Howe, die in 2009 is overleden en voor Alice Howe een visionair in kunst, architectuur en het mooiste compliment dat je iemand kan geven ouderschap was. Sandy Howe is altijd een groot voorbeeld en inspirator voor haar geweest en dat laat Alice Howe zeker doorklinken in haar visie op muziek en teksten.

01 Twilight
02 Lovin’ In My Baby’s Eyes
03 Still On My Mind