Amund Maarud & Lucky Lips – Perfect Stranger

Het is alweer even geleden dat Perfect Stranger uit kwam en al die tijd toch een beetje onderbelicht is gebleven en dat is zonde van zo’n fijne schijf. Ik heb deze nu in drie jaargetijden beluisterd en hij kan mij nog steeds een heerlijk gevoel geven. Met kou verwarmd hij en bij warm weer weet hij mij te onthaasten en dus verkoelend te werken.

Vanaf de eerste klanken van Change Of Heart tot de laatste Carry Me, weet Amund te beroeren, hij weet dat te bereiken mede door de gouden zet om samen te werken met de bluegrass band Lucky Lips. De combinatie van fingerpicking snaren met zo nu en dan een zeer bescheiden ‘jankende’ gitaar geeft al een mooi klankbeeld, dat wordt nog eens versterkt door de melangolische zang met perfecte backing vocals, een mooi voorbeeld hiervan is Daydream, het begint heel ingetogen om dan vol in te zettten met verscheurende stem, gewoon kippenvel. In My Guitar gaat het er wat anders aan toe, wat steviger, meer up tempo, snijdende gitaar en weer prima zang. Going Home, bijzonder ingetogen, weerspiegelt op een zeer gevoelige manier het verlangen om thuis te komen bij jou geliefdde. De afsluiter Carry Me is een superlekker uptempo countryrock nummer dat er naar vraagt de CD die ‘helaas’ maar een 35 minuten duurt, nog maals te draaien. En na pakweg een half jaar heb ik nog steeds dat gevoel, 1 x draaien is niet genoeg.

Na deze Perfect Stranger zou Amund Maarud eigenlijk geen vreemde meer mogen zijn, en ook hier volle zalen moeten trekken.

• 1 Change Of Heart
  • 2 Don Tell Me How To Spend My Time