Andres Roots – Winter

engelse vlag
Vanuit Estland weer puike blues van Andres Roots. Dat wil zeggen, hij schreef alle dertien nummers, speelt op alle nummers gitaar of dobro. Maar liefst veertien muzikanten verzorgen de zang, drums, contrabas, piano, helicon en mondharmonica. Daarbij worden de muzikanten ook nog eens vanuit alle windstreken ingevlogen, Amerika, Engeland, Finland en Letland.

Dat Andres garant staat voor een stukje vakwerk op de snaren is voor de kenners geen geheim, maar de variatie die hij hier brengt met al deze muzikanten, dat zal de meesten toch wel verrassen. De nummers variëren van gruizig tot bijna liefelijk, veel tempowisselingen en met soms aangrijpende zang. Om met dat laatste te beginnen, All-in The Cards, gezongen door Mikk Tammepöld, laat het bloed in je aderen bijna bevriezen, wat een strot. Voor het gruizige wordt je op je wenken bediend door Spider In My Bed, waarbij de stem van Steve Lury (ook samen met Andres op de cd ‘Live in Lerwick’) het gruizige verzorgd en het krachtige harpspel ook van hem afkomstig is, een mooie combinatie. Wat wel jammer is is dat de Letse Lorete Medne en Edgars Galzons alleen maar het nummer Solitaire doen. Zij heeft namelijk een relaxte manier van zingen, met een bijna kinderlijke onschuld in haar stem en hij met de helicon wat het nummer lekker zompig maakt. Winter Blues met Bert Deivert voor de zang en mandoline geven de winter blues een warme gloed. In Morganfield Blues dwaalt de geest van Muddy rond en lijkt de hand van Andres bestuurd te worden door de meester zelf. Louie Digman wordt door een driftig drummende Andres Mikk en fel spelende Andres flink op stoom gebracht in Alligator Blues, heerlijk nummer. Het laatste nummer op de cd, Silver Lining, is één van de drie instrumentaaltjes op deze cd. Het is een mooie, beetje melangolische afsluiter geworden met super slide van Andres, overgoten met de heerlijke pianoklanken van Louie Digman.

Voor mij is al die ophef over de Stones cd niet nodig, ook Andres Roots heeft aangetoond dat er, voor mij, betere blues te krijgen is, in dit geval zelfs veel betere!

andres-roots-winter
01 Karlova Blues