Andrew JoJo Chapman – Well Its About Time

Het ontstaan van het album Well Its About Time voert terug naar eind zestiger jaren wanneer Andrew Chapman in Houston, Texas een concert in de nachtclub The Act 111 bezoekt van zijn vriend Johnny Winter en diens broer Edgard Winter. Toevallig is ook Tony Braunagel van de partij om dat hij juist een bezoekje brengt aan zijn buurman, die dan de slagwerker van de broertjes Winter is. De beide mannen komen aan de praat en al snel ontwikkelt zich een samenwerking. Chapman neemt enkele management taken voor Buttermilk Bottom, de band van Braunagel voor zijn rekening en spreekt zijn contacten met Polydor records aan voor het uitbrengen van een eerste single van de band.

In dezelfde periode speelt Chapman zelf in de Bloontz All Star Band, die verder uit David Kealey (gitaar), Michael Montgomery (toetsen) en Terry Wilson (basgitaar) bestaat. Al snel sluit Tony Braunagel zich als drummer bij de band aan. Wanneer de band in 1971 naar New York verkast, verkorten zij de naam naar Bloontz. In de periode 1972-1973 neemt de band in de Electric Lady Studio hun eerste album op. Na een succesvolle tour als begeleider van de uit Houston, Texas afkomstige Johnny Nash besluit Chapman de muziek business te verlaten.

Moe van de zakelijke kant van deze industrie besluit hij zich op het bedrijfsleven te storten, waarmee hij als investeerder in hotels en het bankwezen een aardige boterham verdiend. Af en toe verzorgt hij in deze periode nog wat studiowerk voor zijn vrienden om de feeling met de muziek niet geheel kwijt te raken. Ook Chapman moet er na flink wat jaartjes er weer aan geloven, de bekende kriebels zijn er bij hem ook weer en blijkt de man nog lang niet klaar te zijn met muziek maken. Samen met zijn Bloontz maatje Terry Wilson, die dan zelf al een gerespecteerd producer en engineer is, pakt hij de draad weer op.

Tegenwoordig is afstand geen bezwaar meer en is het mogelijk om via de digitale snelweg een ieder zijn bijdrage voor Well Its About Time in een opname studio in Los Angeles, London, Houston, Nashville en Mobile, Alabama toe te laten voegen. Dertien nummers telt het album Well Its About Time, dat een breed scala aan stijlen bevat. That’s the Kind of Day That I Had Today, She Don’t Mess With My Buzz, Bag of Bones en That Takes Some Balls hebben in meer of mindere mate blues als uitganspunt. Maar ook country (You’ve Got a Lover) en zelfs een gladde rhythm and blues slijper (Talk to Me) valt op dit album te bespeuren. Zowel Harley Hotstuff, Will You Recognize Me, Plane Ride From Paris en Butterfly vallen daarentegen weer onder pop en rock muziek, waarvan een enkele in een ballad uitvoering wordt gebracht. Zelf zegt Chapman over het album dat het resultaat ver zijn verwachtingen heeft overstegen. Dat is een fijn gegeven en ik denk dat hij met Well Its About Time met een prima product voor een breder georiënteerd publiek voor de dag is gekomen.

01. That’s the Kind of Day That I Had Today
02. Face of Love
03. Harley Hotstuff