Archie Lee Hooker and the Coast to Coast Blues Band – Live In Wattrelos

Nog niet zo lang geleden besprak Bluesnrootscorner het album ‘Living In A Memory’ van Archie Lee Hooker and the Coast to Coast Blues Band. Voor de biografische gegevens van de neef van de legendarische boogie man verwijs ik u dan ook graag naar de bespreking van dit uitstekende album dat evenals zijn voorganger ‘Chilling’ op het Dixiefrog records label is uitgebracht. Archie Lee heeft met zijn maten gitarist Fred Barreto, drummer Yves ‘DeVille’ Ditsch, bassist Nicolas Fageot en Hammond- en mondharmonicaspeler Matt Santos het concert dat de band op 8 maart 2019 in Boite A Musiques in Wattrelos, Frankrijk speelde, opgenomen en het resultaat dat nu op de in eigenbeheer uitgebrachte cd beschikbaar is mag er zijn.

De band ondersteunt Archie Lee Hooker op fenomenale wijze en klinkt nog krachtiger dan op de studio opnames. Zes van de twaalf stukken komen we tegen op het album ‘Chilling’, zoals de pompende shuffle ‘Big As Fun’ waarmee de band aftrapt en we meteen een stevig solerende Fred Barretto aantreffen. Een lijn die doorgetrokken wordt op het stevig groovende ‘Found A Good One’, waarop de gitarist een slide om zijn vinger heeft geschoven. Het intro van het funky gespeelde ‘River Blues’ heeft verdacht veel overeenkomsten met het overbekende ‘Messin’ With The Kid’, dat we vooral kennen van Junior Wells. De ballad ‘Tennessee Blues’ wordt met veel gevoel gebracht en is een mooi opstapje naar het klein gehouden en akoestisch gespeelde ‘I Miss You Mama’, dat als ode aan zijn moeder gezien mag worden, het harpspel van Matt Santos zorgt voor een warme sfeer. Het daarop volgend ‘Beale Street’ wordt ingeluid met een drumintro van Yves Ditsch om vervolgens een groovende New Orleans beat in te zetten om halverwege nog even kort uit te pakken met een drumsolo. Na de rocker ‘You Don’t Love Me No More’ pakken Matt Santos en Fred Barretto alle ruimte voor flitsend solospel in het groovy gespeelde ‘Blues Shoes’. Archie Lee neemt het publiek met een warme introductie mee naar ‘Lambert’, een stuk waarin we de stijl van zijn oom John Lee Hooker herkennen. Het nummer wordt lekker lang uitgesponnen met een ontketende Fred Barreto als climax. Nicoals Fageot weet zich op onnavolgbare wijze in de kijker te spelen door een contrabas solo vlekkeloos over te laten gaan in een elektrische basgitaar solo in het funky gebrachte ‘It Ain’t Right’. Petje af! Met de song ‘Your Eyes’ beweegt de band zich richting Southern Rock, vooral het fraaie slidespel van Fred Barreto zorgt voor deze sfeer. Als besluit een stevige uitvoering van ‘Boom Boom’, waarmee Archie Lee Hooker nogmaals zijn oom eert.

Een ijzersterk album, waarop we een ontspannen zingende Archie Lee Hooker aantreffen, die kan steunen op een vakbekwame begeleidingsband.

Track Listing:
01 Big Ass Fun