Archie Lee Hooker and the Coast to Coast Blues Band – Living In A Memory

Blueszanger Archie Lee Hooker is een volle neef van de legendarische John Lee Hooker en is vele jaren persoonlijk verzorger geweest van de boogieman. Archie Lee Hooker werd geboren in Mississippi maar vertrekt later naar Memphis waar hij in zijn tienerjaren de gospelgroep ‘The Marvelous Five’ opricht. Door zijn besluit om naar California te verhuizen maakt hij een gigantische stap in zijn carrière. John Lee Hooker vraagt zijn neef om zich bij de band aan te sluiten.

Na het overlijden van de Boogieman besluit Archie Lee onder eigennaam verder te gaan en brengt zijn eerste cd ‘Suicide Blues’ uit, niet veel later gevolgd door ‘New Church Of The Blues’, waarop de laatste live opname van John Lee Hooker staat. In 2011 formeert hij de band Archie Lee Hooker and the Coast to Coast Blues Band en houdt hij het erfgoed van zijn oom in stand. Na het gezamenlijk album ‘Vance, Mississippi’ ( Chickens Records) met Jake Calypso uit 2016 brengt Archie Lee Hooker twee jaar later zijn eerste album uit, dat hij met zijn eigen Coast to Coast Blues Band heeft vastgelegd. Het album ‘Chilling’ wordt zeer goed door de pers ontvangen en krijgt lovende kritieken, waaronder een vijf sterren notering in het Rolling Stone magazine.

Ondertussen heeft de man niet stil gezeten. Ondanks corona heeft hij toch de mogelijkheid gevonden om twaalf nieuwe songs in de Gam Studio in Waimes in België vast te leggen. Het album ‘Living In A Memory’ kent louter en alleen eigen materiaal. Het resultaat is in een zeer fraai vormgegeven hoes, compleet met alle teksten gestoken. De band bestaat uit gitarist Fred Barreto, drummer Yves ‘DeVille’ Ditsch, bassist Nicolas Fageot en Hammond- en mondharmonicaspeler Matt Santos.De mannen trappen af met ‘Long Gone’, een song dat over verbroken relaties gaat. De blazerssectie zorgt voor een soulvol sfeertje. De blazerssectie komen we vaker tegen op ‘Living In A Memory’ en alleen al daardoor onderscheidt zich dit album ten opzichte van ‘Chilling’.  Het daarop volgend ‘It’s A Jungle Out There’ klinkt bij tijd en wijle relaxed, maar kent ook zo zijn climaxen zoals de heerlijke solo van Fred Barreto. Pittig gitaarwerk van Bernard Allison, die komt ondersteunen op het groovy klinkend ‘Blinded By Love’. De titeltrack ‘Living By A Memory’ klinkt zeer smooth, wat mede het gevolg is van de inzet van een strijkers ensemble. Een mooi trompet intro van Christian Ehringer luidt het kalme en gevoelige ‘Sorry, Baby’ in. Het subtiele slide spel ondersteunt op voortreffelijke wijze de woorden van een schrijver, die het zelf niet hardop durfde te zeggen en het daarom maar in een tekst verpakt, ‘Tears in my eye’s’. de vlotte shuffle ‘Getaway’ vertelt het verhaal hoe Archie in Frankrijk is beland. Onheilspellende geluiden zorgen voor de juiste sfeer op ‘Parchman Bound’, waarin Archie ons meeneemt in een verhaal over een oom die een zwaar verblijf in de gelijknamige gevangenis in het zuiden van Amerika het hoofd moest bieden. Authentiek harpspel met een ruig randje van Matt Santos in ‘Nightmare Blues’, dat opgevolgd wordt door het swingende ‘My Baby’, met wederom een prominente rol voor de blazerssectie. Fraai gitaarwerk van Fred Barreto in de slowblues ‘I Lost A Good Woman’. Na het soulvolle ‘Give It With A Smile’ zijn we aangeland bij het laatste nummer ‘I Miss You Mama’, waarop Archie zelf de akoestische gitaar ter hand neemt. Het nummer is opgedragen aan zijn moeder. “Thank you for your sacrificies, and most of all, all for your love” schrijft Archie in de hoestekst, waarmee Archie Lee Hooker zijn sterke band met zijn moeder met ons deelt.

Op ‘Living In A Memory’ is Archie Lee Hooker en zijn Coast to Coast Blues Band een stuk moderner gaan kinken. Dit komt mede door het programmeerwerk van Yves ‘DeVille’ Ditsch en de inzet van de blazerssectie. Een ijzersterke tweede uitgave van een band die nog hechter is gaan klinken en Archie Lee Hooker als geen ander weet te begeleiden. Top Album!

Track Listing:
01 Long gone
02 It’s a jungle out there