Baby Kreuzberg – Twang Twang

Een stad als Berlijn kent natuurlijk ongelooflijk veel mogelijkheden om je als muzikant te ontwikkelen. Muzikanten en podia in overvloed zou je kunnen zeggen, een goede situatie om allerlei muzikale stromingen tot je te nemen. De Kreuzberger zanger gitarist Marceese, die zich tegenwoordig Baby Kreutzberg noemt maar in het dagelijks leven als Hans Dampf door het leven gaat, heeft zich door vele stijlen laten inspireren. Zijn bandbreedte reikt van Americana, Road-Folk, Rock, Blues tot Roots en af en toe voegt hij er een flinke dosis Rock and Roll en Psychedelica aan toe. In de periode eindjaren negentig tot ongeveer 2008 speelt hij in de psychedelische rockband Red Stoner Sun waarmee Marceese diverse albums heeft opgenomen. Ook maakt hij deel uit van Doctor Confusion , een bluesrock band uit Berlijn. Met Doctor Confusion brengt hij onder andere het album Brotherhood Of Electric Love And Freedom uit.

Dan besluit Hans Dampf dat het tijd is om onder eigen naam verder te gaan. Tot voor kort had ik eerlijk gezegd nog nooit van deze man gehoord, toch heeft hij ondertussen al acht cd’s uitgebracht. In zeer korte tijd moet ik eraan toevoegen. Deze singer songwriter heeft kans gezien om binnen zes jaar acht albums af te leveren. Een prestatie op zich. Zijn debuut album Blood For Blood verschijnt in 2010, een volledig akoestisch album met nummers in de stijl van Neil Young en Johnny Cash. Baby Driver uit 2013 is een akoestisch Kiss tribute album. In datzelfde jaar brengt hij ook Young At Heart uit, een album waarin Marceese zich ontpopt tot storyteller. In 2014 verschijnt zijn album A-Ramblin’ And A-Howlin’, een uitgave waarop hij veel meer richting Rock ‘n’Roll, Americana, Blues, Country en zelfs Bluegrass is opgeschoven. Have Love, Will Travel uit 2015 toont zijn wispelturigheid in stijlen duidelijk aan, dit album is zijn tweede Kiss coveralbum. Voor dit werk ontvangt hij een nominatie voor de Preis der Deutschen Schallplattenkritik in de categorie Folk en Singer-Songwriter. Zo’n beetje gelijk met Twang Twang presteert Marceese het om een derde Kiss tribute cd op de markt te brengen. Black Diamond staat vol met tot zijn eenvoud teruggebrachte onbekende Kiss songs die Marceese met ondersteuning van akoestische gitaar ten gehore brengt.

Twang Twang telt 13 nummers die Baby Kreutzerg heeft ingespeeld met een ritme sectie die bestaat uit drummer Boerge Walenta en bassist Alexander Gau. Een ijzersterke combinatie die zeer goed op elkaar ingespeeld blijken te zijn. Alleen Once Upon A Time voorziet Kreutzberg van eigen gitaar ondersteuning. Maar eerst trapt hij af met een rockabilly achtige tune Every Dog Has His Day, waarin Kreutzberg naast elektrische gitaar enkele banjo partijen speelt. We komen in country sferen met Ain`t No Texas Ranger, waarin Kreuzberg een korte solo speelt met de zo bekende telecaster sound. Ik bespeur zelfs reggae klanken in Mababe. In het tweede gedeelte van de cd gaat het er iets heftiger aan toe, iets meer rockklanken in She-Devil, #Asshole en 99 Mph waarin ook nog eens het tempo omhoog gaat, niet zo vreemd overigens als je alleen al op de titel afgaat. Be Ba Baby zingt Kreuzberg in het Duits, Andreas von Schroeter-Kiwitt vult sfeervol aan op trombone, daarnaast is er vocale backingondersteuning door Minou en Willie. Met het country, folky These Chains, die vocaal wordt ondersteund door Evilmrsod en meerstemmig begint komen we tot een eind van deze schijf. Dertien nummers met een totale speeltijd van ruim vierenveertig heeft Kreuzberg nodig om zijn muzikale veelzijdigheid vorm te gegeven. Baby Kreuzberg maakt gebruik van een flink arsenaal aan muziekstijlen, maar weet alles vakkundig tot een zeer aangenaam geheel te kneden. Zijn gitaarspel staat altijd in dienst van de song, solo’s zijn kort en doeltreffend. Al met al een zeer genietbaar album van een uiterst productieve muzikant.

baby-kreuzberg

01 Every Dog Has His Day
02 Monkey Business