Bacon Fat Louis – BFL#3

Was alles maar zo eenvoudig… het derde volledige album van Bacon Fat Louis viel onlangs op de mat en heet zeer toepasselijk ‘BFL#3’. En waar deze titel niets aan duidelijkheid te wensen overlaat is ook de inhoud zoals ’t heurt: rauw, puur, eerlijk en heerlijk.

De bezetting sinds de vorige schijfjes is een tikkie aangepast en bestaat nu uit Big Kick Rick op drums en percussie en HarpAttack Pete op percussie, cowbell, vocals en uiteraard (zijn handelskenmerk) de bluesharp. Rots in de branding Bo Hudson is er ook nog op gitaar, cigarbox-gitaar en leadvocals. En zoals zo vaak bij deze garageblues vraag je je in eerste instantie af: huh, geen bassist? Neuh… is ook niet nodig! Juist door dat pure, rauwe geluid heb je geen bas nodig, immers worden deze partijen door gitaar en drum prima ingevuld.

Ook voor deze mannen gooide één of ander rondwarend virus aardig wat roet in het eten wat betreft optredens maar dit gaf uiteindelijk ook ruimte om in therapie te gaan. Gelukkig voor ons vond deze therapie plaats in de studio en was er blijkbaar niet veel nodig om het heilige vuur weer aan te wakkeren. Tenminste, volgens de mannen zelf was er binnen vier seconden geen houden meer aan! En dat hoor je. Als je op zoek bent naar gelikte gitaarsolo’s ben je hier aan het verkeerde adres. Maar als je gek bent op blues die op zoek gaat naar de oervorm, met een opzwepende cadans, teksten die aan duidelijkheid absoluut niks te wensen overlaten (‘When you die I’ll be dancin’ on your grave’) en niet te vergeten intens smerige mondharmonica, dan is het knap lastig om bij deze muziek stil te blijven zitten. Persoonlijk vind ik dit soort muziek meestal niet zo lekker uitkomen op cd of zo, deze blues moet je live meemaken, door je zenuwen voelen glijden, door je ruggengraat voelen denderen! Maar: dit album komt akelig dicht bij dat gevoel!

Kortom: een aanrader in z’n genre en persoonlijk hoop ik dat ik dit heel snel live mag komen bekijken en beluisteren! Misschien is ’t live nog véél lekkerder…

De tracklist:
01 Trouble