Bad Temper Joe & Fernant Zeste – Haunt

We hebben in het verleden op deze website al wat vaker aandacht besteed aan Bad temper Joe, maar nu is hij een interessante samenwerking aangegaan waarover we u graag informeren.

Dat Bad Temper Joe een bezig baasje is was allang duidelijk. Met de regelmaat van de klok verschijnt er nieuw werk van deze artistieke workaholic. Soms met band, maar vaak ook als solist, waarop hij zichzelf afwisselend op akoestische dan wel op Weissenborn gitaar begeleidt. Tegenwoordig heeft hij zijn krachten gebundeld met de Belgische gitarist en songsmid Fernant Zeste, die zich in het dagelijks leven door familie, vrienden en bekenden als Jonathan Scheerlinck laat aanspreken.

De beide muzikanten ontmoeten elkaar voor het eerst in 2016, tijdens een concert in Bielefeld. Sindsdien boeken beide heren jaarlijks samen een serie concerten die hen ondertussen naar België, Duitsland en Nederland heeft gebracht. Op Haunt is deze samenwerking voor het eerst hoorbaar op cd en eindelijk kunnen fans een tastbaar document mee naar huis nemen, om na te kunnen genieten, na een gezamenlijk optreden van dit duo. De opnames werden met behulp van David Goetheyn in de Dead Cow Studio in Zevergem, België vastgelegd, om vervolgens thuis in de woonkamer en onderweg in een hotelkamer door extra toevoegingen de puntjes op de i te zetten. De mastering vond vervolgens weer onder toeziend oog  van Henning Strandt plaats in de Watt Matters Studio in Bielefeld. Een mooi stukje samenwerking tussen twee landen.

Het resultaat is ingetogen blues en roots gerelateerde muziek die door beide heren afwisselend is ingezongen. Fernant Zeste kleurt de zaak regelmatig met licht overstuurd elektrisch gitaarspel, terwijl Bad Temper Joe zich beperkt tot akoestisch gitaarspel en het gebruik van zijn Weissenborn gitaar, een combinatie die een mooie integere sfeer oplevert. Slechts af en toe gaat het tempo iets omhoog, zoals in de shuffle Shut Your Mouth. Voor de rest wisselen bluesy (Little Rain, Been A While Since We’ve Talked) en roots stukken (Fannie Mae, Minstrel’s Lament, Black, Lullaby, Nova, All Is Fine Now) elkaar op smaakvolle wijze af.

Kortom, zeer relaxed klinkende muziek van twee gepassioneerde muzikanten die elkaar prima aanvullen en hier een jaarlijks terugkerend feestje van maken.

01 Don’t Talk About Break-Up (While I Eat)
02 Winterblues at #5 (Or Maybe Not)