Bad Temper Joe – No Filter (One Take Radio Recording)

Het tempo waarin Bad Temper Joe zijn materiaal uitbrengt is bijna niet bij te houden. Bluesnrootscorner bestede al een aantal malen eerder aandacht aan deze uit Bielefeld afkomstige bluesbard. Voor zijn biografie verwijs ik je dan ook graag naar de oudere artikelen op deze site omtrent hem. Voor een radioconcert, dat onder de titel ‘On Stage’ op de Deutschlandfunk wordt uitgezonden is Bad Temper Joe met bassist Max Dettling en slagwerker Paul Moser de Watt Matters Studio in Bielefeld ingedoken om tien stukken vast te leggen die nagenoeg allemaal op eerdere albums zijn verschenen.

Alleen het kalm en jazzy gebrachte ‘Fallin’ Bird Blues’ krijgt op het album ‘No Filter (One Take Radio Recordings) zijn primeur. De titel van het album zegt genoeg, onder bezielende begeleiding van producer en techneut Henning Strandt zijn de tien nummers live in de studio opgenomen. Bad Temper Joe gaat ingetogen van start met ‘Hole In My Pocket’ waarop zijn beide begeleiders de slide spelende zanger gitarist met minimale middelen ondersteunen. Maar dat veranderd al snel in het vlot en groovend klinkend ‘3rd Floor Elevator Blues’. In ‘One Can Wreck It All’ heeft het fingerpicking spel van Bad Temper Joe een bepalende rol, maar op een geraffineerde wijze weet hij naar een mooie climax te werken waardoor het nummer in tegenstelling tot het begin zeer krachtig eindigt. Naast blues vinden we altijd een aantal roots gerelateerde stukken op de albums van Bad Temper Joe. Voor deze uitgave heeft hij ‘The Promis’ en ‘If Her Hair Ain’t Longer Than Mine’ in die stijl geselecteerd. Na het stevig en groovy klinkend ‘The Night Johnny Cash Quit Doing Pils’ volgt het Jazzy gebrachte ‘Fallin’ Bird Blues’ dat aan ‘Evening’ van Michael Parish en Harry White doet denken en dat voor het eerst door Cab Calloway en zijn Cotton Club Orchestra in de jaren dertig is vastgelegd. ‘Don’t Mess With My Mule’ kent een mooie opbouw, na een kalm gebracht intro gedeelte weet de band naar een groovy eind te werken. En zoals Bad Temper Joe het album begon sluit hij ook weer af. Kalm en ingetogen gitaarspel typeren ‘Blues Never Stumbles’, maar hoe rustig hij ook speelt zijn stem blijft krachtig met zijn herkenbare rauwe rand.

Wederom een uitstekende uitgave van Bad Temper Joe en zijn band op het Duitse Timezone Label.

Tracklisting:
01 Hole in My Pocket