Bad Temper Joe – One Can Wreck It All

Bad Temper Joe brengt met een hoog tempo zijn materiaal op cd uit, ieder jaar verschijnt er wel een cd van hem op het Duitse Timezone Records label. Vorig jaar zelfs een LP, ‘The Memphis Tapes’ die hij tijdens zijn deelname aan de International Blues Challenge in de legendarische Sun Studio in Memphis heeft opgenomen. En nu zijn er weer twaalf zelf geschreven songs op cd beschikbaar van deze gepassioneerde songschrijver. Alle teksten worden in een fraai vormgegeven boekje meegeleverd.

Bad Temper Joe laat zich op ‘One Can Wreck It All’ afwisselend begeleiden door Washboard Wolf (washboard, percussie en basdrum), Ian Andrews(zang, pauk), Moritz ‘Moe’ Herrmann (zang, pauk), Marcel Rahe (harmonica) en Alexander Scholten-Lushsen (piano). Het repertoire ligt iets dichter tegen de strikte blues aan dan zijn voorgangers, dit komt mede door het geweldige harpspel van Marcel Rahe op ‘Early Morning Blues’, ’Crazy World’ en ‘If Her Hair Ain’t Longer Than Mine’, waarin Washboard Wolf net even extra vaart aan het nummer geeft. Joe wisselt vlotte shuffles (The Night Johnny Cash Quit Doing Pills, Road Works Rock), Country Blues (One Cab Wreck It All, I’ll Never Gett Well No More) en gevoelig fingerpicking gitaarspel (Don’t Mess With a Mule, Me and My Rockin’ Chair) op sublieme wijze af. Alles gespeeld op één van de resonator gitaren die speciaal door Peter Wahl voor Bad Temper Joe zijn gemaakt en die juist zijn slide spel extra kracht lijken te geven. ‘Once Can Wreck It All’ besluit met ‘The Promise’, een met fingerpicking style gitaarspel gebrachte roots song en waarop we nogmaals kunnen genieten van Joe’s warme stem, die vaak ook een heerlijk ruig randje heeft.

Weer een uitstekende aanvulling op zijn omvangrijke discografie, mede door de inzet van zijn vakkundige begeleiders. Ik zou hem graag eens aan het werk willen horen met een full band bezetting.

Track List:
01 The Night Johnny Cash Quit Doing Pills