Bad Temper Joe – The Memphis Tapes / The Bluesanovas – Blues ,n’ Roll

We besteden al eerder aandacht aan Bad Temper Joe, de onuitputtelijke bluesbard uit Bielefeld, Duitsland, die het in januari van dit jaar nog schopte tot de finale van de International Blues Challenge in Memphis, Tennessee, wat als uitzonderlijke prestatie gezien mag worden.

Wanneer hij op zijn 15e  het album Blues On The Bayou van B.B. King beluisterd is het meteen gegrepen door het bluesvirus. In de loop der jaren zal hij zijn talenten snel ontwikkelen en stort zich met name op het slidespel. Al snel komt hij bij de Weissenborn gitaar terecht. Een instrument dat rond 1920 werd ontworpen door Hermann C. Weissenborn voor het gebruik in hawaïmuziek. Dit instrument onderscheidt zich door een zeer eigen geluid dat ontstaat doordat de hals van de gitaar helemaal hol is en geen fretten bevat. De kam is extreem hoog, zodat de snaren ver boven de hals liggen en met een slide bespeeld dienen te worden.

Ondertussen heeft Bad Temper Joe zo’n tien cd’s op zijn naam staan, de hoogste tijd voor vinyl en wanneer je dan toch in Memphis, Tennessee bent boek je gewoon een aantal uren in beroemde Sun studio aan de Union Avenue en leg je onder toeziend oog van technicus Daniel Crocket zes tracks vast. Alle nummers had Joe in het verleden al eens opgenomen en verschenen op zijn eerder uitgebrachte cd’s maar hij brengt ze nu nogmaals uit maar dan op een dikke plak vinyl, 180 gram dat stevig op de draaitafel ligt. If Tears Were Diamonds zingt Joe op de eerste track van kant A, zichzelf met slidespel begeleidend bouwt hij dit nummer op om tot een heerlijk ruwe climax te komen, zijn stem klinkt rauw en krachtig. Het tempo gaat met fingerpicking gitaarspel in Hell’s Gonna Fly iets omhoog om vervolgens met de rustige ballad Girl From The East kant A smaakvol te besluiten. Het tempo gaat weer omhoog in Homeless, het eerste nummer van kant B, waarop Joe fingerpickingwerk en slidespel op vernuftige wijze combineerd. Ook het daarop volgend Sleeping Giant Blues grooved er lekker op los. Na Man For The Road, dat Joe met fraaie flageoletten beëindigd zit het er al weer op.

Nee, niets nieuws onder de zon, Joe doet gewoon weer waar hij goed in is, maar lijkt zich nog iedere keer weer verder te ontwikkelen. De Sun Studio is uiteraard een inspirerende omgeving, wanneer je bedenkt wie je daar allemaal voor zijn gegaan. En het resultaat is er dan ook naar. Ook deze uitgave is op het immer active Time-Zone records label uit Osnabruck, Duitsland verschenen. Een label dat nog meer succesvolle IBC gangers herbergt, Michael van Merwyk en the Bluesanovas, die dit jaar voor de bandcompetitie van de International Blues Challenge naar Memphis, Tennesee afreisden. Ze moeten dezelfde gedachte als Bad Temper Joe gehad hebben want ook de Bluesanovas boekten studiotijd in de legendarische Sun Studio.

Na het behalen van de semi finales legden de mannen met technicus Daniel Crocket vier nummers vast voor hun EP Blues,n’ Roll. De Bluesanovas hebben zich binnen zeer korte tijd zich definitief in het Duitse bluescircuit weten te vestigen. Ondertussen heeft de band twee zeer goed ontvangen albums op hun naam staan, het debuut album Bluesanova uit 2018 en Emergency Call For The Blues dat een jaar later verscheen. Al de bandleden hebben een gedegen live opleiding ervaren in de Münster- en Osnabrücker blues scene waar muzikanten als Tom Vieth, Kai Strauss, Tommy Schneller, Jimmy Reiter, Memo Gonzales, Christian Rannenberg, Christian Bleiming en Todor Todorovich, jonge bluesmuzikanten alle ruimte geven om ervaring op te doen. De Bluesanovas bestaan uit gitarist Filipe Ribeiro Henrique, bassist Nikolas Karolewicz en de gebroeders Nico (toetsen) en Philipp Dreier (Drums). Zanger Melvin Schulz-Menningmann is onlangs de band komen versterken en hij laat op de zojuist verschenen EP Blues ,n’ Roll horen dat de band op dat gebied niets aan kracht heeft ingeboet.

De band schiet ijzersterk uit de startblokken met Love Me, een up tempo swing met een stevig solide fundament van Nikolas en Phillipp waarover Filipe en Nico voorstreffelijk weten te soleren. De toon is gezet. De gortdroge gitaarklanken in Missery Woman doen je meteen aan T-Bone Walker denken, vol overtuiging wordt deze groovy shuffle neergezet. Met de rocker Skinny Honey waan je je in de vijftiger en zestiger jaren, toen rock ’n roll zijn hooftij dagen mocht beleven. De Bluesanovas sluiten de EP met de shuffle I Don’t Believe zeer krachtig af. Met deze vier zelfgeschreven tracks wil de band zijn publiek kennis laten maken met de new generation of Blues, Welcome to the Blues of the 21st Century schrijft de band in de hoestekst, maar deze mannen verplaatsen zich met het grootste gemak naar halverwege de 20e eeuw om een authentieke vintagesfeer te creëren.

Kortom twee fraaie uitgave op Time Zone records die het aanschaffen meer dan waard zijn.

Bad Temper Joe – The Memphis Tapes
01 If Tears Were Diamonds