Benny Turner – When She Is Gonne

Al meer dan 50 jaar is deze blues veteraan onderweg in het bluescircuit van Europa, Japan, Australie en de USA zonder echt een naam te maken. Hij werd geboren in Gilmer, Texas en leerde samen met zijn broer, de blueslegende Freddie King gitaar spelen van zijn moeder Ella Mae (King) Turner en haar broers Leon en Leonard King. Wanneer begin vijftiger jaren de familie naar Chicago verhuist besluit Freddie er serieus werk van te maken om een muzikale carriere op te starten. Benny daarin tegen beperkt zich tot oefenen.

Al snel maakt Freddie naam in het bluescircuit van Chicago en hij overtuigt Benny dat het tijd is om zich aan te sluiten bij zijn band. Tijdens deze periode ontmoete en speelde Benny met Muddy Waters, Buddy Guy en Matt Murphy in lokale clubs als de Squeeze Club, B-Bop Bar en Castle Rock. Als bassist van de huisband van de Walton’s Corner krijgt hij de kans om te gaan touren met de R&B zanger Dee Clark. Met de band van Clark, waarin ook de fameuze jazzgitarist Phil Upchurch speelt doet Benny zijn eerste “life on the road” ervaringen op. Op dat moment neemt Freddie zijn eerste hit “Hideway” onder begeleiding van Sonny Thompson in Cincinnati, Ohio op. “Hideway” opent vele deuren en Benny besluit om zich weer aan te sluiten bij de band van Freddie King en het grote succes begon. Met Freddie King speelde hij over heel de wereld, tot Freddie onverwacht op 42 jarige leeftijd overleed in december 1976.

Het werd stil rond Turner, en het duurde 2 jaar voordat hij de basgitaar weer ter hand zou nemen. Chicago bluesman “Mighty Joe” Young haalt Benny over om in zijn band te komen spelen en deze samenwerking zou 8 jaar duren, totdat medische redenen Young dwongen om te stoppen. Benny besluit dat het tijd is voor een nieuwe start en verhuist naar New Orleans. In deze stad vol muzikale mogelijkheden ontmoet hij “Blues Queen of New Orleans” Marva Wright. Marva heeft dan al flink naam gemaakt in New Orleans en zij vraagt Benny om als bandleider zich bij haar aan te sluiten. Ruim 20 jaar zal deze samenwerking duren en eindigt door het plotselinge overlijden van Marva Wright. Freddie King had hem altijd aangespoord om onder eigen naam een carriere op te bouwen. Zelf zag Benny daar nooit zo veel heil in maar dit was het moment om toch die stap te maken. Hij nam onder eigen naam 4 cd’s op die goed door de pers werden ontvangen en nu ligt daar “When She Is Gone” op het Nola Blue Label.

Gedeeltelijk is dit een re-issue van zijn eerste album “Blue And Not So Blue” dat al lange tijd niet meer verkrijgbaar is aangevuld met 4 fijne blues klassiekers. De cd opent met “I Can’t Love” een swingende blues waarin direct de fijne stem van Turner opvalt. Op “Pity On This Lovesick Fool” neemt wijlen Marva Wright de vocalen voor haar rekening. “Because of you” is een mooie rustige soulvolle ballad met een bijdrage van Dr. John op gitaar. Bob Margolin speelt als gast mee op het door Bill Wither’s geschreven “Ain’t No Sunshine”, een nummer die ook vaak op de setlijst van Freddie King stond. “If I Can’t Have You” heeft een heerlijke groovende basparty. De cd eindigt met een paar klassiekers, met weer een gast rol van Bob Margolin in het swingende “Reconsider Baby” van Lowell Fulson en een met harpriffs ingevulde Jimmy Rogers song “That’s Alright”. Met Jessie Mae Robinson’s “Black Night” komt er een eind aan deze cd. Wat mij betreft druk je gewoon weer op de knop “PLAY”, een fijne schijf!

Label: Blind Racoon