Big Daddy Wilson – Hard Time Blues

Er is de afgelopen jaren al heel veel geschreven over Big Daddy Wilson, de zeer gerespecteerde blues bard die van oorsprong uit North Carolina komt, maar al jaren lang zijn thuis in Duitsland heeft gevonden. Wilson Blount heeft zich de afgelopen decennia stevig gepositioneerd in de Europese bluesscene met zijn door soul en gospel geïnjecteerde blues. De man beschikt over een zeer warm, flexibel en diep stemgeluid, wat werkelijk een genot voor het oor is. Zijn uitgaves ‘Love Is The Key’ (2009) ‘Thumb A Ride’ (2011), ‘I’m Your Man’ (2013), ‘Time’ (2015) en ‘Neck Bone Stew’ uit 2017 ervaart hij achteraf als een kronkelig pad dat hem mogelijk heeft gemaakt om het zojuist verschenen ‘Hard Time Blues’ te kunnen opnemen. Een album waarop Big Daddy Wilson nog meer ruimte geeft aan gospel en met liefde zijn diep geloof uitdraagt aan de luisteraar.

Wilson Blount kijkt op zijn muzikale carrière terug als een reis die hij heeft mogen maken om ‘Hard Times Blues’ (Continental Blue Heaven Records) te kunnen realiseren, letterlijk zegt hij hierover; “It’s the journey of a man who found himself deep in this beautiful music called the blues and finally, after 25 years, made it back home… This album is full of love, Faith and hope, this is my testamony. So I thought it be fitting to call the album Hard Times Blues. I just want to reach out to as many people as I can, with this message: put a little Love in your heart.….we need each other”. En daar is hij zeker geslaagd. Blount heeft een aantal ervaren muzikanten om zich heen verzameld voor de opnames van dit album. Klaus Grossert ondersteund op harp op ‘Yazzo City Blues’ waarop ook de songschrijver Eric Bibb vocaal een steentje komt bijdragen. Stefan Astner, Cesare Nolli en Mike Titre zorgen met ingetogen en subtiel gitaarspel voor de juiste begeleiding, maar multi-instrumentalist Glenn Scott heeft toch een meer dan bepalende rol op dit album. Naast het gitaar-, bas-, drum-, toetsenwerk, de percussie en backing vocals is hij verantwoordelijk voor het programmeren van ‘Hard Times Blues’. Vele songs worden tijdens dit proces van een groovy beat voorzien en hoe authentiek sommige nummers ook zijn, hierdoor gaan deze tracks toch heel modern en hedendaags klinken. ‘Poor Black Childeren’ en ‘A Letter’ daar en tegen laten Blount en Glenn met minimale begeleiding dan weer heel mooi ‘klein’ klinken.

Zo ontstaat er genoeg variatie op dit schitterend album dat zijn weg naar de liefhebbers van Big Daddy Wilson zeker zal vinden. Een absolute aanrader!

Tracklisting:
01 Yazoo City